Практичні уроки поза стінами університету

Друк


ВІД РЕДАКЦІЇ: Протягом усього навчального року студенти всіх факультетів університету проходять педагогічну та виробничу практику. За даними навчального відділу університету, восени педагогічну практику пройшли студенти четвертого та п’ятого курсів хімічного, біологічного, геолого-географічного, механіко-математичного, історичного та факультету іноземних мов у загальній кількості близько 461 студента. Базами практики виступили провідні навчальні заклади Харкова та області. Зокрема: Харківські гімназії № 1, 6, 11, 23, 45, 46, 55, 116, 152; Державний ліцей ХНУ ім. В. Н. Каразіна, ліцей № 23, 149, фізико-математичний ліцей № 27, ліцей № 161 «Імпульс»; коледж ХНФУ, коледж КНТЕУ; НВК № 55, 116, 144, 150 та загальноосвітні школи міста Харкова № 17, 62, 104, 119, 131 та інші. Осіння виробнича практика на початку цього навчального року пройшла на п’ятих курсах філологічного, геолого-географічному, радіофізичному, фізико-технічному, економічному, екологічному та факультеті іноземних мов з загальною кількістю практикантів близько 482. Базами виробничої практики виступили провідні підприємства міста. А саме: видавництво «Ранок», «Укрінформ», ОТБ, «Вечірній Харків», «Слобідський край», «Харківський університет», інформагентство «Статус Кво»; Географічне управління «Укргазпромгеофізика», «Харківська комплексна геологічна партія», КП «Південь Укргеологія», Харківська обласна станція юних туристів»; Радіоастрономічний інститут НАНУ, Інститут проблем кріобіології і кріомедицини; Фізико-технічний інститут низьких температур; Інститут ґрунтознавства та агрохімії імені О. Соколовського, НДІ екологічних проблем, НДІ лісового господарства та агролісомеліорації імені Г. Висоцького; Інститут монокристалів НАНУ, Харківська торгівельна промислова палата та інші.
Галина Володимирівна БЕЛІКОВА, загально університетський керівник практики студентів, розповіла нам про всі нюанси студентської практики.
– Зупиніться, будь ласка, на проблемах у проходженні практики ?
– Ми все робимо для того, щоб під час проведення педагогічної практики проблем не виникало. Співпрацюємо з базами. Практично ніколи не маємо відмов нашим студентам, навпаки, запрошують їх до співробітництва. За виключенню ситуації, що склалася цієї осені у зв’язку з оголошенням карантину у школах. Але наші студенти-практиканти ходили до школи, знайомилися з навчальними планами, працювали над розробками уроків. Але з дітьми контактувати не встигли. Це викликало деяку проблему. Відтепер в університеті ухвалено рішення зимову практику проводити у грудні без відриву від теоретичного курсу.
– Проаналізуйте результати минулих практик, будь ласка?
– Студенти виявляють добрі результати, мають високий якісний показник професійної підготовки - з року в рік він зростає. До нас надходять від баз практики позитивні відгуки про роботу студентів. Наших студентів часто запрошують і на наступні практики, а потім і на роботу. А це підтвердження тому, що каразінські студенти йдуть гарно підготовлені на практику, володіють методикою викладання, теоретично підготовлені добре. Особливо відзначають такі факультети, як фізико-технічний, радіофізичний, філологічний та ін.
– Яким чином Ви домовляєтесь з організаціями про проходження студентами практики?
– Університет підписує договори з базами практики на п'ять років. Організації, з якими ми співпрацюємо, з бажанням беруть студентів до себе.
– Яким чином проходить захист практики після її завершення?
– Студенти здають звіти. Потім проводимо підсумкові конференції. Особливо мені запам’яталися конференції на факультеті іноземних мов, філологічному факультеті зі сценарієм – це справжнє свято!
– Галино Володимирівно, Ви працюєте в університеті на цій посаді уже близько 20 років. Як змінилася практика студентів за цей час?
– Якщо говорити про педагогічну практику, то форми, методи її практично не змінилися. Як і раніше ми вчимо студентів як працювати в школі із школярами. Просто зараз, у часи проінформованого суспільства, досить розвинений школяр, з яким нелегко налагодити контакт у класі. Його треба так зацікавити на уроці, щоб клас слухав тебе. Наші студенти це уміють робити. Виробнича ж практика сьогодні має певні труднощі. Зокрема, зараз немає державних підприємств, куди можна направити студентів. Тому виробнича практика в основному стала індивідуальною. І, думаю, це плюс, адже це дає студенту право вибору бази практики. Але є такі практики, які неможливо пройти індивідуально. Наприклад, на геолого-географічному факультеті студентів групами везуть до Київського інституту ЗАТ передових технологій. До речі, виробнича практика переживає зараз значні проблеми в пошуку баз практик. Тому студенту дозволено домовлятися самому з базою про проходження ним практики. Є ще одна проблема; раніше виробнича практика оплачувалася, а зараз ця частина практики не фінансується. Сьогодні багато підприємств зникли, з’явилися приватні фірми. Для деяких факультетів це плюс. Наприклад, для факультету МЕО і ТБ дуже зручно, що існує багато туристичних фірм. А для таких факультетів, як, наприклад, біологічний – зникли бази практик на Байкалі, на Далекому Сході.
– Щоб Ви могли порадити нинішнім студентам, які збираються на практику?
– Важливо під час практики не те, як увійти і вийти з організації. , а ті знання, які ти придбав під час теоретичного курсу в університеті і зумів використати під час практики. Намагайтеся на базі побачити все, максимально зібрати практичний матеріал для дипломної роботи. Адже дипломну роботу написати по книжці – це не якісна робота. А робота з ілюстраціями періоду практики оцінюватиметься вище. Практика дає студентові можливість зрозуміти, з чим він після закінчення університету зустрінеться. Студент йде на практику, щоб зрозуміти яким він повинен бути фахівцем. І це найголовніше.