Інвестиції в майбутнє

Друк

 


Всеукраїнська учнівська інтернет-олімпіада: БИТВА ІНТЕЛЕКТІВ

Довідка. На виконання наказу Міністерства освіти i науки України № 913 від 17.08.2021 Всеукраїнські учнівські інтернет-олімпіади з математики, географії та економіки у 2021/2022 навчальному році відбулись на базі Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Олімпіади організовані факультетами: математики і інформатики та геології, географії, рекреації і туризму, а також Навчально-науковими інститутами Каразінського університету – Каразінським банківським інститутом та Каразінською школою бізнесу, відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські інтернет-олімпіади, затвердженого наказом Міністерства освіти i науки, молоді та спорту України від 11 червня 2012 року № 671, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 червня 2012 року за № 1074/21386.

Перед написанням статті я поставила собі запитання, для чого власне потрібні олімпіади? Чи дають вони квиток у краще майбутнє? АРГУМЕНТ1. Учнівські олімпіади дозволяють популяризувати персоналії дітей, як приклад можливостей зреалізувати свій талант, знання! АРГУМЕНТ2. Олімпіади - це  потужний змагальний дух, елемент росту для вчителя, для учня, для закладу освіти, який влаштовує інтелектуальні баталії! АРГУМЕНТ3. Мова Піфагора – міжнародна, і переможці Всеукраїнських олімпіад представляють Батьківщину на міжнародних рівнях! Саме таку концепцію: підтримувати Олімпіадний рух і найважливіший АРГУМЕНТ - заради і для майбутнього талановитих дітей - сповідує та реалізовує в своїх проєктах Каразінський університет! Ведемо розмову на сторінках газети «Харківський університет»  з нашими   експертами з питань освіти та організаторами Всеукраїнських учнівських інтернет-олімпіад про особливості її проведення, проблеми, результати та перспективи інтелектуальних поєдинків.

Професор Тетяна Євгеніївна КАГАНОВСЬКА, ректор університету, голова організаційного комітету:

-       - Університет – це про інвестиції в майбутнє. У найдорожче, що в нас є – у наших дітей, у людський капітал! Дякуємо 156 учасникам з різних куточків України, які у фінальному турі завітали до нашого університету. У підсумку маємо 76 переможців, з яких 12 – на першому місці. Усміхнені обличчя учасників та членів журі, неймовірна атмосфера творчості та підтримки. Розумні, ініціативні, працелюбні та цілеспрямовані – гарні якості, з яких складається шлях до успіху! Якості, які ми справді цінуємо в нашому університеті! Впевнена, що перші перемоги в олімпіадах та знайомство з Каразінським університетом, його атмосферою стануть відправною точкою для подальших досягнень! Класичні, базові предмети – математика, географія, економіка – які, втім, є основою сучасності та потрібні для успіху в майбутньому! Каразінський – це класика, яка випереджає час! І ми готові розширювати перелік учнівських олімпіад, які спроможні організувати на сучасному рівні на базі своїх 23 інститутів та факультетів!

 

Доцент Анатолій Валерійович БАБІЧЕВ, проректор університету, заступник голови організаційного комітету:

-       - Харківський національний університет вперше в своїй історії виборов право організувати з 2021 року, маємо надію і в наступних роках також, Всеукраїнські інтернет-олімпіади з трьох дисциплін – математики, географії, економіки. Інтернет-олімпіади відбуваються паралельно до предметних Всеукраїнських учнівських олімпіад. Вони складаються з декількох заочних турів і відрізняються від предметних олімпіад тим, що ці заочні тури дають змогу прийняти масово участь школярам з абсолютно різних віддалених куточків України (див. таблицю далі нижче по тексту, на прикладі олімпіади з економіки). А от фінальний тур, власне нагородження відбувалися офлайн впродовж 16-18 грудня 2021 року в стінах та на базі класичного Харківського університету. Я хочу подякувати факультетам математики і інформатики, геології, географії рекреації та туризму, Банківському інституту та Школі бізнесу, які організували  роботу журі,  культурні заходи та зустріли школярів на найвищому рівні! У складі журі оргкомітету були не лише співробітники нашого університету, а й представники інших закладів вищої освіти і середньої освіти України. Понад 160 дітей прибуло до участі в фінальному турі до університету, половина - здалеку. Хочу підкреслити, Каразінському університету дуже важливо підтримувати зв’язки не лише зі Слобожанщиною, а й з іншими регіонами країни, залучати найбільш активну молодь з якісними знаннями до нас в студенти. Продовжуємо працювати в цьому напрямку, брати участь у співорганізації Всеукраїнських фінальних турів нам також важливо. Адже Каразінський – знаний своїм олімпіадним рухом!

Професор Григорій Миколайович ЖОЛТКЕВИЧ, декан факультету математики і інформатики:

-       - Олімпіади на державному рівні останнім часом запроваджувалися на рівні ініціативних заходів. Така тенденція намічена в більшості країн світу, і ми - не виняток. Мінус в тому, що по завершенні команди переможців олімпіади не отримують належної підтримки від держави для подальших кроків на міжнародних змаганнях. На мою думку, держава таки має визначитися, вона керує олімпіадним процесом, чи це лягає на плечі громадських ініціатив.  Як показує час, чим  менше олімпіадним рухом керують зверху – тим краще. Отже, цього року ми провели інтернет-олімпіаду з математики для школярів 9-11 класів. Були два заочних тури, на яких була проблема з дотриманням вимог академічної доброчесності. Ще з часів  середньовіччя була така посада в закладах освіти як proctor, той хто слідкує за якістю, аби не списували... Щоб все було чесно. Наразі важко технічно гарантувати, що всі учасники онлайн турів самотужки виконують завдання. Були випадки однакових файлів від різних учасників. І це не пуста проблема, питання крадіжки інтелектуального продукту, задачі, рівняння така ж важлива, як, наприклад, поцуплений телефон.  І гіркота полягає в тому, що не діти в цьому винні, а саме дорослі не розуміють, як це принижує школу та тих же учасників. Очний тур пройшов без проблем з традиційними апеляціями і відстоюванням балів.

 

Професор Світлана Юріївна ІГНАТОВИЧ, викладач кафедри прикладної математики, член журі:

-     -   Інтернет-олімпіада з математики проходила у два етапи: відбірковий етап складався з двох дистанційних турів, а фінальний етап проходив очно. Загалом вийшло троєборство: завдання першого туру треба було виконати за тиждень, другого – за 4,5 години, але вдома, а на очний тур відводилося 4 години у традиційному олімпіадному форматі, в аудиторії. У першому турі дистанційного етапу взяли участь майже 700 школярів з усіх куточків України і навіть учень з Чеської республіки. До другого туру були запрошені переможці першого – загалом 248 школярів. А до фінального етапу запросили лише найкращих, в ньому взяли участь 99 учнів. З них 48 стали переможцями: семеро вибороли перше місце, 19 друге і 22 третє. За результатами олімпіади дев’ятеро найкращих рекомендовані до участі в IV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. Географія учасників фінального туру: Вінницька, Запорізька, Рівненська, Тернопільська, Черкаська області – по 1 учаснику, Миколаївська область – 2 учасники, Дніпропетровська і Львівська області – по 3 учасники, Харківська область – 45 учасників, місто Київ – 33 учасники, УФМЛ КНУ – 8 учасників. Завдання, які склало журі, виявилися вдалими: з одного боку, були під силу для учасників, а з другого – дозволили виявити кращих. Завдання були запропоновані у традиційному форматі: по 5 задач, які треба було розв’язати і записати розв’язки, як це прийнято у математиці – ручкою на папері, з поясненнями і доведенням. На заочних турах учасники мали ще сфотографувати свої роботи і завантажити в google-форму в першому турі і в google-клас –  у другому. Незвично складною була робота журі, до якого входили, крім викладачів і студентів нашого університету, викладачі і студенти Київського національного університету імені Тараса Шевченка, представники Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Національного технічного університету «ХПІ», Фізико-технічного інституту низьких температур ім. Б.І. Вєркіна, учителі середніх навчальних закладів. Заочні тури перевірялися в дистанційному режимі: кожну задачу в кожній роботі перевіряли принаймні два члени журі, радилися між собою і зі старшими по паралелях, спілкувалися в чатах і відеоконференціях – після своєї основної роботи, вночі і рано вранці. Перевірка фінального туру була комбінованою: хтось із членів журі прийшов до університету, хтось перевіряв дистанційно. Але врешті-решт впоралися, і, сподіваюся, всі залишилися задоволеними. Хочу подякувати членам журі за їхній високий професіоналізм і відповідальність.

Професор  Віліна Анатоліївна Пересадько, декан факультету геології, географії, рекреації і туризму:

-     -   На участь в Інтернет олімпіаді з географії поступило понад 4000 заявок, а у першому турі Інтернет-олімпіади з географії взяли участь 1201 учасників. Це  учні 9 – 11 класів майже з усіх регіонів України, найбільша кількість з них – з Харківської, Полтавської, Київської, Волинської, Львівської, Черкаської областей, м. Києва. Внаслідок досить жорсткого відбору, що було зумовлено виконанням завдань підвищеної складності, другий тур пройшли 379 учасників. За результатами першого етапу олімпіади рекомендовано 61 учасника до участі у фінальному (очному етапі), зокрема 19 учнів з  9 класу, 23 учні з 10 класу, 19 учнів з 11 класу, які набрали понад 75 балів за виконання завдань першого етапу. Таке відносно пропорційне співвідношення учасників олімпіади свідчить про високий інтерес до географії в учнів старших класів, оскільки цей предмет пропонується для складання державної підсумкової атестації у 9 та 11 класах, а також користується популярністю в абітурієнтів при складанні зовнішнього незалежного оцінювання. У фінальному етапі олімпіади безпосередню участь взяли 28 учасників, серед яких призові місця посіли 13 учнів із закладів загальної середньої освіти Волинської, Полтавської, Київської та Харківської областей. Переможцями фінального етапу Всеукраїнської учнівської Інтернет-олімпіади з географії, які рекомендовані до участі у ІV етапі Всеукраїнської предметної олімпіади, стали: І місце – Коренга Вікторія, учениця 9 класу Нововолинського ліцею № 1 Нововолинської міської ради Волинської області; Шеляга Максим, учень 10 класу Переяславської гімназії Переяславської міської ради Київської області; Вербицький Артем, учень 11 класу Нововолинського ліцею № 1 Нововолинської міської ради Волинської області; ІІ місце – Дуніков Орест, учень 9 класу Харківської гімназії № 169; Ковгунова Яна, учениця 10 класу спеціалізованої загальноосвітньої школи І–ІІІ ст. № 5 з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу ім. Л.І. Бугаєвської Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області; Пасенко Андрій, учень 11 класу Харківського фізико-математичного ліцею № 27; ІІІ місце – Драпанчук Євгенія, учениця 9 класу Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 80; Самборський Максим, учень 10 класу Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 80; Степаненко Олексій, учень 11 класу Харківського фізико-математичного ліцею № 27.

Проведення такої олімпіади це гарний досвід і сподіваюсь що в майбутньому ми вдосконалимо і підготовку, і організацію, і проведення. Але зважаючи на першу спробу на 100 % впевнена – спроба вдалася. Олімпіада показала високий дух волонтерства серед студентів факультету: старші вчили молодших як приймати і розважати госей, як допомагати оргкомітету в проведенні різноманітних акцій для учнів, як представити своє місто – найкраще місто України. Саме дякуючи нашим студентам, нашим спонсорам і друзям, насамепер Станції юних туристів – наші гості (учні, вчителі, батьки) закохалися в нашу Альма-матер, в наше місто і пообіцяли повернутися вже у якості абітурієнтів Каразінського.

Професор  Борис  Вадимович САМОРОДОВ, директор Навчально-наукового інституту «Каразінський банківський інститут»:

-      -  Всеукраїнська учнівська інтернет-олімпіада з економіки проходила у два етапи. Перший (відбірковий) етап відбувався у два тури дистанційно:  І тур проходив з 01 по 03 листопада 2021 року для всіх бажаючих у формі тестування в системі LMS Moodle. Тестові завдання були доступні на сторінці олімпіади всі три дні. Для цього були відібрані політести з декількома варіантами вірних відповідей;  ІІ тур проходив з 15 по 18 листопада 2021 року та передбачав розв’язання розрахунково-аналітичних завдань також у дистанційному форматі. Це був для нас дуже цікавий досвід проведення олімпіади у Інтернет форматі. Такого в Харкові ще не робили, тому ми були першопрохідниками, і потрібно було все робити з нуля: листи-запрошення, гул-форми для реєстрації, створення телеграм-каналу олімпіади, підготовка дистанційної платформи, розробка завдань та інструкцій для учасників. Враховуючи більш ніж 15-тирічний досвід Каразінського банківського інституту у використанні в навчальному процесі дистанційної платформи Moodle, проблем не виникало. Крім того, ми автоматизували не лише тестову базу, а й розрахунково-аналітичні завдання, що дозволило нам з мінімальним часовим та людським ресурсом охопити велику аудиторію учасників. Отже, зі всієї України на олімпіаді з економіки маємо 456 представників найкращих із найкращих, що змагалися за право найрозумнішого.

 

 

Область

К-ть зареєстрованих

Область

К-ть зареєстрованих

Харків

120

Одеська область

11

Київ

65

Кіровоградська область

9

Полтавська область

60

Рівненська область

8

Черкаська область

30

Херсонська область

7

Хмельницька область

27

Сумська область

6

Львів

27

Запорізька область

5

Дніпропетровська область

16

Чернігівська область

4

Донецька область

15

Закарпатська область

3

Івано-Франківська область

15

Житомирська

1

Волинська область

13

Тернопільська область

1

Вінницька область

13

 

 

За рішенням оргкомітету та журі Всеукраїнської учнівської інтернет-олімпіади з економіки до участі у фінальному етапі запрошено 60 учнів з 9-ти регіонів України. Безпосередньо у змаганнях взяли участь 30 учнів, з таких областей, як: Дніпропетровська область - 1 учасник; Запорізька область - 1 учасник; Івано-франківська область – 8 учасників; м. Київ - 1 учасник; Львівська область – 5 учасників; Полтавська область – 3 учасники; Харківська область – 11 учасників. Учасники ІІ (фінального) етапу Всеукраїнської учнівської Інтернет-олімпіади з економіки показали високий рівень знань, а саме: 2 учня нагороджені дипломом І ступеня,  4 учня – дипломами ІІ ступеня, 8 учнів – дипломами ІІІ ступеня. Дипломами І ступеня нагороджені: Бабарика Антон Сергійович, учень 11 класу Харківського ліцею № 149 Харківської міської ради, Петришин Олена Андріївна, учениця 10 класу Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка. Дипломами ІI ступеня нагороджені: Горішня Катерина Олексіївна, учениця 11 класу Харківського ліцею № 149 Харківської міської ради, Шкурат Владислав Андрійович, учень 11 класу Харківської гімназії №46 імені М.В. Ломоносова, Кірсанов Лев Андрійович, учень 10 класу Харківського навчально-виховного комплексу № 45 "Академічна гімназія", Семченко Олексій Сергійович, учень 10 класу Харківського навчально-виховного комплексу № 45 "Академічна гімназія". Крім того, хотілося б відмітити, що серед дипломантів присутній учень 8 класу, який продемонстрував високі знання з економіки та справжнє прагнення до перемоги.

Учасники продемонстрували високий рівень підготовки, вміння аналітично мислити та застосовувати набуті теоретичні знання при вирішенні практичних ситуаційних завдань. За результатами Інтернет-олімпіади з економіки 6 дипломантів (учасники, що отримали дипломи І та ІІ ступеня)  запрошено до участі у IV етапі відповідної Всеукраїнської учнівської олімпіади.

Висловлюємо велику вдячність батькам та вчителям за те, що підтримують дитячий інтерес до знань та беруть активну участь в освітньому процесі. Учасникам хочеться побажати творчих й наукових здобутків, невичерпної енергії, цікавого дозвілля, надійних друзів, наснаги до праці. А нам - побільше подібних цікавих заходів, які дарують можливість познайомитись з талановитою молоддю, що є основою добробуту та процвітання нашої держави. Та, звісно, запрошуємо молодь вступати до Каразінського університету!

Тему досліджувала Ліна ТИМАРСЬКА.