Трибуна декана

Друк

 

Карантин. Як ми працюємо?

ВІД РЕДАКЦІЇ. Як ми вам і обіцяли, надаємо інтерв’ю в номер деканів про те, як ми працюємо в умовах карантину  через  коронавірусну  інфекцію.

Фізико-енергетичний: 42 дистанційних курси з 58 дисциплін

Слід зазначити, що навчально-науковий інститут комп’ютерної фізики та енергетики на початку карантину не був готовий до повномасштабного дистанційного навчання.  Станом на 12 березня 2020 р. в ЦДО було всього п’ять курсів,  які розробили науково-педагогічні працівники  інституту  минулого навчального року, і лише один з них мав відповідний сертифікат. Лише четверо викладачів інституту мали навички роботи в системі Moodle. На день оголошення карантину в ЦДО була надана службова записка з проханням відкрити дистанційні курси за всіма дисциплінами весняного семестру. Перший тиждень карантину був схожий на один нескінченний день, я навіть не була впевнена, що наші викладачі взагалі спали. Без попередньої підготовки створювати дистанційні курси непросто, а кожен викладач викладає декілька дисциплін. Я дуже вдячна за допомогу один одному, за злагоджену роботу всіх кафедр, за підтримку та небайдужість. Особливо хочу висловити подяку Лісіній О.Ю. яка ділилась своїми знаннями з усіма викладачами інституту. Не зважаючи на певні труднощі, за перший тиждень ми відкрили доступ до 42 дистанційних курси з 58 дисциплін весняного семестру!

Для ефективної роботи відразу були розроблені додаткові засоби розміщення інформації, необхідної для ведення навчального процесу. На сайті факультету в перші два дні було оприлюднено лекційні матеріали, методичні посилання для практичних занять та завдання для виконання студентами.

Хочу подякувати відповідальним особам на кафедрах за оперативну роботу, а саме: асистенту кафедри інформаційних технологій в фізико-енергетичних системах Протектору Д.О., доценту кафедри фізики нетрадиційних енерготехнологій та екології Марущенку І.М., професору кафедри теплофізики, молекулярної фізики та енергоефективності  Альохіній С.В.. Для комунікації між студентами та викладачами були задіяні відомі меседжери telegram, viber, Skype, електронна пошта, телефон, тощо. І сьогодні  навчальний процес проходить стабільно, курси постійно оновлюються, додаються інформаційні матеріали, засоби контролю знань та засоби спілкування зі студентами. Електронні журнали наповнюються балами, і за цим, без сумніву, приємно спостерігати.

- Чи всі студенти відповідно ставляться до виконання домашніх робіт?

- Більшість студентів швидко освоїли нові засоби навчання та спілкування, і в цілому відповідально ставляться до виконання домашніх робіт. Безумовно, були збої в роботі, особливо на початку, але зараз майже всі включилися в роботу та щодня працюють в системі Moodle. Є частина студентів, які не мають змоги це роботи з технічних причин: відсутній комп’ютер або стабільний Інтернет. Але ці студенти знаходять дуже оригінальні способи виконання завдань і намагаються не відставати від однокурсників.

- А які переваги роботи вдома в дистанційному режимі?

Робота вдома має певні переваги, але не може замінити роботу в університеті. Перші дні,  проведені вдома викликали дивне відчуття  прогулів роботи. Через деякий час виникає потреба «забігти» до  університету: бракує документів, що там зберігаються, або треба підписати документи, надрукувати чи відсканувати. Мій робочий стіл в університеті в рази більший від робочого місця вдома. Робота вдома має купу незручностей, найголовніший з яких - відсутність живого спілкування з колегами та студентами. Цього дуже бракує... Немає нічого кращого за усміхнені очі студента, який зрозумів матеріал; від радості, яку він активно демонструє у разі вдалого експерименту; гордості, коли його хвалять. Ми намагаємось підтримати бойовий дух наших студентів і викладачів та чекаємо, дуже чекаємо на наше повернення в університет.

Доц. І. ГАРЯЧЕВСЬКА, декан.

 

Історики

Два тижні роботи в дистанційній формі в умовах вимушеного карантину дозволяють підбити певні підсумки. Викладачі факультету змогли оперативно пристосуватися до використання можливостей різноманітних онлайн ресурсів, освітніх платформ для продовження освітнього процесу. В першу чергу – освітній процес триває завдяки залученню дистанційних курсів на базі MOODL, Google Classroom, шляхом листування через електронну пошту, консультування у соціальних мережах та мобільних додатках. Успішну дистанційну роботу проводять і куратори академічних груп, які налагодили зв'язок зі своїми академічними групами ще в перший день карантину. Кураторами та працівниками деканату проводиться роз’яснювальна робота зі студентами, що залишилися у гуртожитках.

Деканат розпочав роботу з підготовки до літньої сесії та виробничої практики в умовах, якщо обмежувальні заходи буде продовжено.

 

Ситуація, що наразі склалася у світі, продемонструвала і позитивний бік - актуалізацію прихованих ресурсів для успішного провадження освітнього процесу.

Доц. С. Д. ЛИТОВЧЕНКО, декан.

Фізико-технічний

Студенти та викладачі фізтеху дуже засмучені, що карантин не дає їм можливості навчатись і навчати повною мірою. Попри всі фанатичні новітні технологічні можливості дистанційного навчання, воно не замінює прямого спілкування учень-учитель. Більше того, навчальний план фізтеху передбачає набуття вагомих практичних навичок. Ці компетентності можна здобути винятково шляхом виконання завдань на складному сучасному науковому устаткуванні. Але ж через карантин призупинено відвідування науково-дослідних інститутів Національної академії наук так само, як і призупинено доступ для проведення наукових робіт в лабораторіях фізтеху. Через карантин ми відмовилися від проведення запланованого на кінець березня факультетського Дня відчинених дверей для старшокласників. Через карантин не відбувся очний тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, зокрема, у секції «Фізика та астрономія». Тому студент першого курсу магістратури фізтеху Влад Унукович не зміг скористатися можливістю покращити свій результат – конкурсна комісія присудила йому диплом ІІІ ступеню за роботу «Оцінка параметрів подвійних астероїдів за допомогою рівноваги, обумовленої YORP-ефектами». За результатами цієї роботи Влад разом із його науковим керівником доцентом Олексієм Голубовим уже опублікував статтю в журналі “The Astrophysical Journal Letters”.

Викладачі продовжують працювати дистанційно: тривають консультації та складання індивідуальних завдань, підготовка курсових і кваліфікаційних робіт. На жаль, студенти випускних курсів не мають технічної можливості завершити заплановані серії експериментів. Скасовано чергові засідання загальнофізичного семінару інституту теоретичної фізики ім. О.І. Ахієзера ННЦ ХФТІ та ННІ "ФТФ" ХНУ, який, зокрема, передбачав тісне спілкування викладачів, аспірантів і студентів фіз-теху з провідними науковцями академічних установ України.

Викладачі та науковці продовжують підготовку методичних праць, підготовку до друку наукових статей, спілкування з редакційними колегіями, рецензування своїх і чужих статей, подачу заявок на включення до складу експертів Національного наукового фонду України, підвищення кваліфікації, зокрема, з англійської мови. Господарчі служби проводять посилену санітарну обробку в приміщеннях корпусу фізтеху. Співробітникам деканату та охорони централізовано видано маски. Більшість студентів, які мешкають у гуртожитку, скористались можливістю та дослухались рекомендацій самоізолюватись - поїхати додому.

Очікуємо повернення зі стажування в Університеті Париж-Південь студентки Лізи Єдєлькіної. Вона почувається добре, однак муситиме пройти вдома обсервацію перед тим, як повернутись до занять в університеті після закінчення карантину. Ще кілька студентів фізтеху продовжують своє навчання за кордоном: у Франції та Ізраїлі.

Проф. І. ГІРКА, декан.

 

Соціологи

Сьогодні соціологічний факультет комбінує моделі роботи з урахуванням пандемії і карантину. Адміністрація та співробітники, які забезпечують повноцінне функціонування підрозділів факультету, працюють у звичайному режимі присутності на робочих місцях. Власне, решта колективу факультету також на робочих місцях - у тому сенсі, що всі викладачі, лаборанти продовжують виконання своїх обов'язків у повному обсязі, але у дистанційному режимі.

Заняття проходять власне у двох варіантах. Перший, онлайн-варіант, - це відео чи аудіозв'язок, під час якого викладач проводить лекцію та відповідає на питання після неї, або організує семінар, де вже студенти можуть виступити із доповідями, взяти участь у колективних дискусіях тощо. Онлайн-навчання відбувається, як правило, за допомогою платформ Скайп, Зум, Дискорд, за домовленістю викладача із студентами. Другий варіант, що частіше використовують для роботи із великими аудиторіями, - це відеолекції: викладачі записують їх, завантажують до Телеграм-каналів, Гугл-класів чи до системи Мудл, і відкривають доступ для студентів за електронним посиланням.

Окрім цих двох варіантів, звісно, відбувається й найпростіша комунікація електронною поштою, за допомогою груп у Вайбер, Телеграм та інших месенджерах або ж на вищезазначених навчальних платформах. Адже, крім дистанційного проведення занять, викладачі надсилають студентам допоміжні матеріали для самостійної обробки і завдання для поточного контролю. Як уже було зазначено, така комунікація здійснюється переважно за допомогою месенджерів (Телеграм, Вайбер) чи освітніх і комунікаційних платформ (Мудл, Скайп, Дискорд, Гугл-клас). Студенти, у свою чергу, задають багато питань, і для персональної комунікації, крім месенджерів, активно використовується електронна пошта.

Звертаються студенти із питаннями і до адміністрації, до деканату та власне до декана факультету. На цей момент помітних складнощів у комунікації не виникло, вдалося зберегти зв'язок зі студентами, долучити їх до  дистанційної форми навчання, вимушеної, але від того не менш ефективної. Хоча, звісно, багато студентів неодноразово скаржаться на ізоляцію і навіть сумують за звичайними заняттями - як і всі ми.

Доц. О.МУРАДЯН, декан.

Філософи

Переважна  більшість викладачів факультету успішно працює зі студентами дистанційно за допомогою Moodle, Zoom, Skype, Facebook, Whatsapp, Telegram,Viber, e-mail. У когось це виходить краще, у когось менш  вдало, що залежить від тих стартових позицій, з яких викладачі і студенти   розпочинали цю роботу. Певні складнощі в комунікації (викладач – студенти) виникали в процесі викладання дисциплін на інших (не філософському) факультетах та при викладанні міжфакультетських дисциплін. Але тут треба відзначити злагоджену  роботу деканатів усіх факультетів і станом на сьогодні  ці складнощі практично подолано.

Здається, що особливої специфіки навчання онлайн на філософському, порівнюючи з іншими факультетами, немає, якщо не акцентувати увагу на тому, що певні сегменти освітнього процесу, де безпосереднє спілкування викладачів і студентів конче важливе і необхідне (з різних, але важливих причин) присутні і на соціально-гуманітарних, і на фізико-математичних, і природничих факультетах. Але це вже інша тема, тема меж застосування дистанційного навчання за тими чи іншими спеціальностями, яка потребує ґрунтовного обговорення і узагальнення. Вимушена робота університету в умовах карантину дає для такого обговорення і узагальнення більш ніж достатньо підстав. Проте вже сьогодні з усією впевненістю можна констатувати, що:  по-перше, дистанційне навчання в умовах карантину (у всій повноті його проявів – і навчання, і карантину) актуалізує цілу низку проблем і не тільки (і можливо не стільки) навчально-методичних, педагогічних, організаційно-технічних, але і правових, філософських, світоглядних та ін. ;  по-друге, дистанційне навчання в умовах карантину для всіх нас ще раз підтвердило непорушну  Істину для всіх часів і народів – найбільше багатство і найбільша радість людини – це багатство і радість живого  і безпосереднього людського спілкування.

Проф. І.КАРПЕНКО, декан.

Механіко-математичний

Легкість переходу на дистанційне навчання залежить від досвіду роботи зі студентами заочного відділення, наявності дистанційних курсів. На нашому факультеті їх дуже мало, але викладачі адаптуються. Під час дистанційних занять працюємо із додатком Zoom, який дозволяє проводити онлайн-лекції з використанням відеозв’язку, а також із сервісом Google class, де зручно розсилати завдання, встановлювати терміни виконання, матеріали лекцій.

Студенти по-різному поставилися до такого формату: відповідальні продовжили старанно навчатися, у деяких якість Інтернет-зв’язку низька, тому іноді виникають проблеми із онлайн-лекціями, а дехто просто «розслабився» і лінується. Тому збираємо відгуки викладачів на кафедрах, щоб дізнатись загальну ситуацію. Навчальна програма і курси залишилась без змін. Цього семестру проведення практики не планувалося, що позбавило нас від можливої проблеми. Захист дипломних робіт має відбутися в середині червня. Сподіваємося, до того часу ми повернемося до звичайного режиму роботи.

Доц. О. АНОЩЕНКО, заступник декана.

Факультет психології

Карантин це - формування навичок дистанційної комунікації в учасників освітнього процесу. Відсутність безпосереднього зв'язку вимагає суттєвих змін в поведінці викладачів та студентів. На мій погляд, факультет витримав випробування. Багато студентів дякують викладачів за наявність та доступність матеріалів, які треба опрацьовувати, а також за розгорнутий зворотній зв'язок стосовно виконаних робіт. Це, звичайно, збільшило навантаження викладачів, але воно того варто, адже наш  університет був завжди орієнтований на студента.

Проф. Н.КРЕЙДУН, декан.

На факультеті МЕВ та ТБ

Факультет і під час карантину працює стабільно, шляхом використання дистанційної форми роботи активно виконуємо навантаження із з навчальної, наукової, методичної та організаційної  роботи. Налагоджено систему дистанційного навчання й комунікації “викладач-студент” через платформи Moodle, Zoom, Google Classroom, Telegram, Viber, e-mail, в тому числі проведення онлайн-занять. Відкрито  функціонують для денної форми навчання 75 курсів; ще 63 нових курсів для наповнення; 3 курси для викладання міжфакультетських дисциплін; для заочної форми навчання створено та наповнено  11 курсів; для викладання іноземних мов створено та в процесі наповнення 18 курсів. Слід відзначити, що система Moodle не завжди є зручною для викладачів: вона не передбачає безпосередню комунікацію викладача зі студентами, тому “чати” частіше відбуваються через інші додатки.

Консультуємо дистанційно студентів щодо написання кваліфікаційних робіт (Telegram, Zoom), а також з   дипломних та курсових робіт (Telegram, Zoom, Moodle). Поточний контроль успішності здобувачів вищої освіти здійснюється у тестовій формі, шляхом виконання інших письмових завдань в електронній формі та надсилання їх на перевірку викладачам засобами Moodle, Telegram, e-mail, Viber, Google Classroom, а також на онлайн заняттях через Zoom. На заочній формі навчання іспити вже проходять у дистанційній формі шляхом виконання тестових екзаменаційних завдань, есе та ін.

Науковці факультету активно працюють над  підготовкою тез для участі у науково-практичних конференціях (дистанційно), підготовкою та публікацією наукових статей, керують науковою роботою студентів. Заплановано проведення на факультеті науково-практичних конференцій згідно з графіком. Одну науково-практичну конференцію перенесено на травень. Триває збір матеріалів для випуску збірників тез доповідей,  у дистанційній формі працюємо із відділом реклами та брендингу, редагуємо монографії та підручники, що вже знаходяться у видавництві.

Завершуємо створення та наповнення дистанційних курсів у системі Moodle та Google Classroom, адаптуємо завдання до дистанційної форми, розробляємо методичні рекомендації до виконання завдань... У дистанційному режимі проводимо онлайн засідання кафедр, кафедрати, засідання науково-методичної комісії факультету, засідання Вченої ради факультету. У постійному онлайн зв’язку із кураторами працюють студенти отримують консультації з усіх питань.

Підсумовуємо, що дистанційна форма навчання є дуже зручною формою роботи для роботи зі студентами, що навчаються за індивідуальними графіками навчання, проведення деяких обговорень та вирішення адміністративних питань, які не вимагають багато часу. Працювати над сумісними проектами, написанням статей та монографій також зручно у дистанційному режимі.

Доц. В РЄЗНІКОВ, декан.