Нові підрозділи

Друк

 

Консультативна служба. Рік роботи

ВІД РЕДАКЦІЇ.  У квітні минулого року в університеті було сформовано новий підрозділ – Консультативну службу з питань атестації здобувачів наукових ступенів. Читайте інтерв’ю з  її керівником доц. В. Г. ПАНЧЕНКО.

– Валентино Григорівно, розкажіть про створення та завдання Консультативної служби.

– Минулого року на засіданні Вченої ради університету від 27 березня було ухвалено рішення про створення Консультативної служби з питань атестації здобувачів наукових ступенів. У квітні 2017 року Наказом ректора університету академіка НАН України В.С. Бакірова було створено таку службу. Основними завданнями служби є: збір та узагальнення інформації щодо роботи спеціалізованих учених рад та дисертацій, захищених у спеціалізованих вчених радах університету, а також дисертацій, що виконані в університеті; надання консультацій учасникам освітнього процесу щодо атестації здобувачів наукових ступенів; підготовка та розміщення на веб-сайті університету темплатів документів, що можуть використовуватися спеціалізованими вченими радами університету при оформленні атестаційних справ; перевірка документів спеціалізованих вчених рад, на відповідність нормативно-правовим актам із питань атестації здобувачів наукових ступенів; розробка методичних матеріалів із поширення інноваційних підходів до менеджменту якості при атестації здобувачів наукових ступенів університету; співробітництво з українськими та іноземними партнерами у впровадженні принципів академічної доброчесності при атестації здобувачів наукових ступенів.

– Яким був перший рік роботи?

– Протягом року було налагоджено співпрацю зі спеціалізованими вченими радами університету, а їх на той час було 25. Та робота, яка була проведена за минулий рік виконувалася сумісними зусиллями Консультативної служби, вчених секретарів  та керівників спеціалізованих учених рад. Значне полегшення в роботі відчулося після створення сторінки Консультативної служби на сайті університету, де розміщено нормативні документи, за якими працюють спеціалізовані вчені ради, Положення, прийняті в університеті та Накази ректора стосовно атестаційних процесів, а також розміщуються оголошення для учених секретарів та здобувачів наукових ступенів та рекомендації щодо оформлення документації.

Наразі основними проблемами, з якими стикаються усі науковці є проблеми з оформленням дисертаційних робіт згідно з новими вимогами та стилю оформлення літературних посилань. У березні минулого року було опубліковано Наказ МОН України від 12.01.2017 р № 40 про затвердження вимог щодо оформлення дисертаційних робіт, які й викликали низку питань.  Відтак, ми з ученими секретарями та керівниками спеціалізованих вчених рад розпочали з’ясовувати незрозумілі моменти зі спецрадами інших вузів  та консультуватися з фахівцями з Міністерства освіти і науки України. А вже у вересні минулого року ми з головою спеціалізованої вченої ради Д64.051.27 проф. Шевченко І.С. підготували презентацію та провели лекцію для вчених секретарів та здобувачів наукових ступенів, на якій пояснили усі ключові моменти написання та оформлення дисертації. З метою правильного оформлення Списку літературних джерел, ми з ученими секретарями звернулися до керівництва ЦНБ університету з проханням підготувати зразки оформлення літератури за вимогами державних стандартів. Керівники ЦНБ не тільки погодилися допомогти спецрадам, а й запропонували проведення занять для вчених секретарів та здобувачів наукових ступенів по використанню стилів оформлення літератури (ДСТУ-2006, ДСТУ-2015, АРА, ACS, Chicago, Vancouver), запропонованих у вищезазначеному Наказі МОН України. З вересня 2017 року такі лекції регулярно проводяться завідувачем науково-бібліографічним відділом ЦНБ Давидовою А.О. Презентації лекцій та занять розміщені на сайті Консультативної служби.

Разом з ученими секретарями в межах положення про Консультативну службу ми підготували шаблони атестаційних документів для здобувачів наукового ступеня кандидата наук, рекомендації щодо їх оформлення та приклади оформлення. Фахівці спеціалізованих вчених рад юридичного факультету постійно здійснюють  юридичний супровід документації, що готується. Дякуємо за співпрацю та гарну роботу керівників і вчених секретарів спеціалізованих учених рад. А також за розуміння, допомогу та підтримку в роботі, корисні поради та консультації щира подяка адміністрації університету: ректору, академіку НАН України проф. В.С. Бакірову,  проректору з наукової роботи проф. В.О. Катричу, ученому секретарю університету доц. Н.А. Вінниковій, начальнику НДЧ доц. В. М. Сухову, проректору з навчальної роботи доц. А. В. Пантелеймонову, проректору з науково-педагогічної роботи, академіку НАН України проф. М. О. Азарєнкову, відповідальній за питання запитів на інформацію та оприлюднення інформації про діяльність університету та прийняті рішення І. В. Попій та всім, хто допомагає в роботі.

– Валентино Григорівно, розкажіть про роботу вчених рад в університеті.
– Впродовж 2017 року в університеті працювало 25 спеціалізованих вчених рад (16 із захисту докторських дисертацій, 9 – із захисту кандидатських дисертацій), у деяких спецрад закінчувався термін повноважень, а інші створювались. Наразі працює 22 спецради, три інші в процесі перереєстрації. У 2017 р. спеціалізовані вчені ради працювали в межах  14-ти напрямків науки та 50 спеціальностей. За 2017 р. було захищено 100 дисертацій, з них 90 кандидатських та 10 докторських. Серед захищених дисертацій 56 % належить здобувачам університету. Якщо говорити про активність роботи спеціалізованих учених рад, пальму першості здобувають факультет іноземних мов (11 захистів,  голова спецради проф. І. С. Шевченко) та юридичний факультет (10 захистів, голова спецради проф. І.В. Венедиктова). По захисту докторських дисертацій першість належить філософському факультету (3 захисти докторських дисертацій, голова спецради проф. І.В. Карпенко). Серед спецрад природничого профілю лідерами стали  спецради з технічних наук (проф. Г.М. Жолткевич та проф. І.Д. Горбенко), хімічних  (проф. А.О. Дорошенко) – у них по п’ять кандидатських і по  одній докторській дисертації.
Згідно статті 42 «Академічна доброчесність» Закону України «Про освіту»,   центром менеджменту якості та моніторингу освітнього процесу Управління якості освіти університету перевіряються на наявність текстових запозичень дисертації та автореферати дисертацій. З вересня 2017 року за направленням учених секретарів спеціалізованих учених рад було перевірено понад 50 дисертацій. За результатами  перевірок у дисертаційних роботах, захищених в університеті, коефіцієнт подібності 1 знаходиться в межах від 2 до 30 %, а коефіцієнт подібності 2 – в межах 0.04 – 95 %, що свідчить про те, що тексти оригінальні, написані чесно.
–  Поділіться планами у рамках розпочатих проектів?
– Щойно закінчили обговорення проекту Порядку проведення перевірки наукових праць, навчально-методичних видань та дипломних робіт (проектів) працівників та здобувачів вищої освіти на наявність запозичень з інших документів, зокрема перевірки текстів дисертацій та авторефератів дисертацій, який готує центр менеджменту якості та моніторингу освітнього процесу Управління якості освіти і планується розглянути найближчим часом на засіданні Вченої ради університету. Розпочинаємо обговорювати  та готувати запланованого рішенням Вченої ради університету в січні 2018 року проекту Порядку проходження атестаційних документів у спеціалізованих вчених радах університету. Здобувачі висловили побажання, щоб підготували рекомендації щодо підготовки та оформлення автореферату дисертації. Вже обговорили з ученими секретарями плани підготовки шаблонів атестаційних документів, рекомендацій та зразків оформлення документів здобувачів наукового ступеня доктора наук. Спільно з ЦНБ університету плануємо продовжити курс занять з вивчення всіх стилів оформлення літератури, запропонованих в Наказі МОН України від 12.01.2017 р № 40, а також ознайомити здобувачів наукових ступенів з можливостями автоматичного формування списку використаних джерел в дисертації з використанням програм Mendeley та EndNote. Планів багато, але й вимоги до дисертаційних робіт, атестаційних документів, процедури оформлення та проходження документів змінюються досить швидко. Тому один із найдосвідченіших секретарів спецради університету зауважив, що нам уже замало спілкування електронною поштою, потрібно терміново організувати у Viber чат для вчених секретарів Харківського національного університету, щоб ми могли швидко одержувати, обмінюватись та обговорювати нову та важливу інформацію, що стосується атестації здобувачів наукових ступенів.
Ліна ТИМАРСЬКА.