ВІД РЕДАКЦІЇ. Підтримка вищої освіти державою стає все менш дієвою,і навряд чи сьогодні її можна віднести до пріоритетів державної політики.
Які форми виживання та розвитку вузів з опорою на власні сили є сьогоднінайбільш ефективними? Наприклад, у США досить поширена практика благодійної підтримки колишніми студентами своїх навчальних закладів. То є загально прийнятою формулою: університет є сильним своїми випускниками. Ідею створення доброчинної організації «Благодійний фонд випускників фізико-технічного факультету Харківського університету» висловлювали давно і не раз. Але наприкінці 2014 року кілька відчайдушних випускників ФТФ різних років таки реалізували цю ідею на практиці. Благодійний проект фізтеху був пілотним в університеті, але одразу ефективно запрацював, і сьогодні став прикладом для інших факультетів, як у сучасному вимірі можна створити платформу підтримки освіти. Окрім фінансового питання, важливо повсякчас підтримувати зв’язок з випускниками за кордоном, залучати їхні контакти, ідеї для просування України у світі. Так ми зможемо приносити в Україну найкращі світові практики.
Проф. І. О. ГІРКА, декан фізико-технічного факультету:
− Дискусії про необхідність створити благодійний фонд випускників фізтеху точились давно. Однак до справи дійшло лише наприкінці листопада 2014 року, коли було зареєстровано установчі документи благодійної організації «Благодійний фонд випускників фізико-технічного факультету Харківського університету». Наша місія − розвивати в Україні традицію підтримки випускниками навчальних закладів. І ми створили інтернет-платформу http://fondftf.org/, сайт Фонду, де кожен може прозоро, надійно і просто підтримати факультет, університет, освітні проекти фонду тощо. Результати не забарилися: і вже 26 квітня 2015 року на рахунок Фонду надійшов перший благодійний внесок. Випускники ФТФ 1985 та 2014 року батько й син Костенки надали кошти на заміну старих дерев’яних вікон на нові склопакети, які краще зберігають тепло в аудиторіях факультету, «аби рученьки не мерзли», коли лекції конспектуєш.
− Розкажіть, будь ласка, куди врешті-решт спрямовуються пожертвування?
− Сумарні пожертвування 2015 року склали 115,616.00 грн. Майже все (залишок становив 378.83 грн) було використано на програму енергозбереження в корпусі ФТФ. Протягом 2015 року Фонд установив нові енергозберігаючі вікна в ауд. 403а, 313, 409, 403 і 410. Було оштукатурено фасад північної частини корпусу ФТФ (навколо амфітеатрової ауд. 313), оптимізовано систему опалення в ауд. 313 і 301. 100% пожертвувань йдуть на покращення стану будівлі ФТФ та збільшення кількості вступників на ФТФ. Сумарні пожертвування 2016 року зросли втричі порівняно з 2015 роком і склали 311 тисяч грн. Фонд використав майже все − залишилося 9930.44 грн. Протягом 2016 року ми встановили нові двері до лабораторій електроніки (імені Г.А.Милютіна) та електрики; енергозберігаючі вікна в ауд. 230, 231, 309 − лабораторія електроніки (імені Г.А.Милютіна), 310 − лабораторія електрики, 311 − лабораторія оптики, 407, 411 і 412. Ми також встановили на першому поверсі водяний фільтр для спільного використання, а також першу невеличку велопарковку, які набули популярності. Ніхто в адміністрації БФ не отримує ЖОДНОЇ заробітної плати, і ми віддані політиці прозорості та підзвітності, як по відношенню до наших донорів, так і до фізтехівського братства в цілому. Нашим пріоритетом 2016 року залишалась програма енергетичної ефективності корпусу ФТФ.
− Чи передбачені витрати з коштів Фонду для обдарованих студентів, викладачів?
− У 2016 р. з ініціативи випускників ФТФ 1991 року розпочато програму фінансування соціальної стипендії для студентів ФТФ. З 1 вересня 2016 року таку стипендію отримує студент третього курсу Олександр Гончаров, який походить з окупованої території. 2016 року випускники фізтеху профінансували транспортні витрати для поїздки команди Харкова (України) на 29-й Міжнародний турнір юних фізиків, де старшокласники вперше в історії турнірів вибороли бронзові нагороди!
− Скільки доброчинців нині у фонді? Хто ці люди?
− До роботи Фонду за ці два з половиною роки долучились у різний спосіб понад 150 осіб. В основному, це випускники факультету. Участь теперішніх студентів більше полягає в організаційних зусиллях, але кілька студентів також внесли і кошти. Важливо, що до діяльності Фонду залучені випускники фізтеху, які працюють в Україні та по всьому світі в провідних університетах та наукових центрах. Своїми порадами та досвідом вони допомагають керівництву Фонду правильно орієнтуватись у напрямках своєї діяльності. Серед доброчинців і члени почесної наглядової ради Фонду − фактично, це всі наші випускники, яких було обрано до Національної академії наук України, зокрема, члени наглядової ради академіки М. Ф. Шульга та М. О. Азарєнков, член-кореспондент НАНУ В. М. Воєводін.
− Ігоре Олександровичу, чи потрібні такі фонди іншим факультетам? І з чого, на Вашу думку, треба починати у роботі зі створення благодійних фондів?
− Університет сильний тим, зокрема, що його факультети неповторні, не схожі один на одного. На мій погляд, такі фонди в тій чи іншій формі неминуче виникнуть на всіх факультетах, але кожен факультет прийде до цього сам. Тут не можу бути зрівнялівки. До речі, в університеті існує загальноуніверситетська асоціація випускників, в якої є чудовий сайт, досвід роботи, які могли б стати гарним стартовим майданчиком, у тому числі для проектів, подібних тому, що є на ФТФ.
Будь-яка справа починається з кадрів. Передовсім, ми домовились із відомими випускниками, яких я вже згадував, про участь у роботі Фонду в ролі наглядової ради, з тими, хто став засновниками доброчинної громадської організації, хто був готовий внести перші кошти на доброчинні справи. Друге, ми домовились із випускниками, які працюють в юридичній сфері про те, що вони нададуть юридичну допомогу в створенні установчих документів та їх реєстрації… В нашому Фонді немає бухгалтерії, але в принципі, вона могла б бути, що дало б Фонду більші можливості; в ідеалі ці функції могли би взяти на себе випускники, які мають відповідну освіту та досвід. Скажімо, в нашому випадку фінансові звіти складає одна з аспіранток ФТФ, яка має економічну освіту.
Наскільки мені відомо, в структурі багатьох закордонних університетів створено спеціальні підрозділи, які підтримують зв'язок з випускниками, що дає широкі можливості обом сторонам: випускникам і, особливо, університетам.
Після нашої розмови з Ігорем Олександровичем хочеться резюмувати: навчайтеся, спілкуйтеся з іншими людьми з цілого світу, працюйте та досягайте поставлених цілей. Адже справжній успіх − це допомагати іншим бути успішними.
Л. МОРСЬКА.