П'ятниця, квітня 19, 2024

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

Рейтинг кафедр

Рейтинг кафедр

Університетська медіа-інновація


Для цієї інноваційної кафедри не принципово, яке місце вона посідає в загальноуніверситетському рейтингу кафедр, адже для багатьох напрямів її роботи там просто не існує критеріїв оцінки. Залучення до навчального процесу відомих усьому Харкову діячів медіа-сфери, телепроекти, майстер-класи, тренінги, онлайн-дискусії, баркемпи, кіносемінари… Такі заходи проводить не кожна кафедра!

Якщо завідувач кафедри медіа-комунікацій нещодавно відсвяткував свій ювілей (див. № 17 за 2012 р.), то самій кафедрі виповнилося лише чотири роки. Народжена в 2009 році стараннями ректора університету, академіка В. С. БАКІРОВА і професора Л. В. СТАРОДУБЦЕВОЇ, вона росте, розвивається і тішить «батьків» своїми успіхами. Якими саме?

Про кафедру медіа-комунікацій Харківського університету імені В. Н. Каразіна знають у провідних країнах світу. Австрія, Голландія, Німеччина, Польща, Росія, США — і це ще не весь перелік! Дивуватися тут нічому, адже наш університет став першим українським навчальним закладом, де стали впускати спеціалістів цієї галузі знань, й іноземні медіа-спеціалісти, які приїжджають в Україну, із задоволенням погоджуються на співпрацю з кафедрою, зустрічаються з її студентами. Так, наприклад, на початку цього навчального року на кафедру завітали дівчата-режисерки з Німеччини й Данії, а у березні заплановано творчу зустріч з представниками радіо «Німецької хвилі».


Кафедра з відомим ім’ям розташувалася на третьому поверсі Північного корпусу університету. На стінах коридору — фотопортрети тих, хто стояв біля витоків науки про медіа: Маршалл Маклюен, Пьєр Бурдьє, Жан Бодріяр, Мануель Кастельс, Умберто Еко… Дивлюся на ці знімки і уявляю, що у викладачів кафедри має бути багато чого спільного з цими близькими по духу мислителями. Ось аудиторія № 360 — «Завідувач кафедри медіа-комунікацій проф. Л. В. Стародубцева».

— Лідіє Володимирівно, хто ж ті люди, завдяки сумлінній роботі яких кафедра прославилась за межами України?

— Медіа-комунікації — сфера міждисциплінарна. Саме тому на кафедру запрошені викладачі різних галузей знання — досвідчені фахівці у галузях соціології, психології, культурології, юридичної науки, комп’ютерних технологій тощо. На нашій кафедрі 18 співробітників. Багато з них працюють за сумісництвом і читають маленькі курси. Це викладачі інших факультетів, а також представники різних медіа-закладів — реальні практики, основне місце роботи яких — телеканали, інформ-агенції, інтернет-видання та друковані медіа. Протягом усієї магістерської програми вони читають лише по одному курсу, але роблять це з душею, від серця, бо розповідають студентам про справу, яку дійсно люблять. У цьому, мабуть, і полягає секрет творчої атмосфери на нашій кафедрі.

Серед викладачів — Сергій ГУЛЕВСЬКИЙ, генеральний директор ОТБ, Володимир МИСЛАВСЬКИЙ, кінокритик, знавець історії кіно (мабуть, багатьом харків’янам відомі його цикли передач, присвячені кінематографу, і книги з історії американського та українського кіно). Також на кафедрі працюють Олена ГРИГОР’ЄВА, ведуча авторської програми «КультУра» на «7 каналі», Вікторія РОМАНЮК, телжурналіст відеоканалу «Перша столиця». Ділиться своїм досвідом зі студентами і співробітник інформагентства «МедіаПорт» Пилип ДИКАНЬ. А розповісти йому є про що, адже він брав інтерв’ю у всіх президентів України. Очільник відеоканалу «Ніка-відео» Дмитро ГОЛОВАЧОВ читає курс «Режисура екранних мистецтв», спеціаліст з комп’ютерних наук Дмитро БУЛАВІН — «Інтернет-комунікації та веб-дизайн», режисер ОТБ Ізольда БЕЛЬСЬКА — «Основи відеозйомки і монтажу»…

— У вас дуже молодий колектив. Як це впливає на роботу кафедри?

— Колись лектор з Санкт-Петербурга, який приїхав до нас у гості, зайшов в аудиторію і сказав, що не може розрізнити, де студенти, а де викладачі. Він сказав це з подивом, а я посміхнулася, бо це добре, коли немає вікової дистанції, коли викладач так само володіє Інтернетом, як і студент, і так само жваво відкликається на спілкування на Facebook. Молоді креативні викладачі утворюють обличчя кафедри.

— У чому особливість організації навчального процесу на кафедрі?

— Наша навчальна програма неймовірно цікава, але дуже складна. 11 предметів в семестр, близько 22 творчих завдання. Кожне з завдань вимагає ретельної підготовки, адже непросто створити власний сайт, зняти свій відеосюжет, написати прес-реліз і сценарій авторської телепрограми, задумати і здійснити індивідуальний медіа-проект.

Останню пару в п’ятницю ми віддаємо гостям, які відвідують кафедру за нашим запрошенням. Ці зустрічі проходять у форматі майстер-класів, тренінгів, воркшопів, теоретичних семінарів, творчих дискусій. Кожного тижня приходять нові люди. Головний критерій «відбору гостей» — професійний досвід у сфері нових медіа і любов до своєї справи.

— Отже, кафедра робить усе можливе, аби її вихованці стали освіченими медіа-спеціалістами. Скільки студентів справді стають такими?

— Наші магістри ще під час навчання намагаються обрати для себе професійний напрямок, бо медіа — це досить широка сфера діяльності. Вони стають телевізійними режисерами і ведучими авторських програм, працівниками PR-агенцій і прес-центрів провідних харківських установ, а також медіа-закладів Києва, Одеси, Донецька, Сімферополя.

Цьогоріч за видатні досягнення в сфері телебачення та журналістики стипендію Фонду підтримки молодих дарувань ім. Є. Кушнарьова отримала наша студентка, ведуча «Молодіжного порталу» на ОТБ Катерина Трегуб. І місце у Всеукраїнському конкурсі «Promotion Style Assistant» посіла магістрантка кафедри Євгенія Притула. Команда наших студентів перемогла у телевізійному конкурсі «Робимо рекламу разом» на каналі «Р1».

Щоб стати медіа-спеціалістом, потрібно бути обдарованим у мистецтві комунікацій, володіти різними мовами спілкування, мати активну життєву позицію. Головні якості медіа-фахівця — креативність, гнучкість і жвавість розуму, здатність ламати будь-які стереотипи. Людина занадто кабінетного типу, яка правильно навчається, виконує на «5» всі роботи, не завжди може знайти себе у світі медіа. У нас були два таких талановитих шалапута, які прогулювали, не завжди добросовісно виконували роботу. Сьогодні один з них працює в успішній міжнародній піар-компанії, інший — в українсько-американській анімаційній фірмі.

Наша магістратура триває три семестри, і десь вже наприкінці І семестру стає зрозуміло, хто залишиться в медіа. Ці студенти вже знайшли собі професійну нішу і намагаються суміщати навчання і роботу. Імена наших студентів можна зустріти на сторінках журналу «Реприза», в титрах програм на Robinzon.TV і ОТБ, в публікаціях прес-центру міськради, в аналітичних виданнях та оглядах кінофестивалів. 70% студентів цьогорічного набору не помилилися з вибором!

А що ж про студентів кафедри медіа-комунікацій думає роботодавець? Валерія ЛАВСЬКА, шеф-редактор новин Robinzon.TV:

— Студентка кафедри медіа-комунікацій Катерина Караптан працює у нас ведучою новин. Базову освіту дівчина отримала в економічному університеті, а потім вирішила спробувати себе в медіа. Катя — добре підготовлений спеціаліст! Дівчині вдається аналізувати ту чи іншу проблему з різних сторін. На кафедрі їй подобається. Хоче бути аспірантом!
На мій погляд, кафедра не була б такою успішною, якби не Лідія Володимирівна, завідувач кафедри, володар ІІ премії імені В. Н. Каразіна, яку їй минулого року за активну громадську й наукову діяльність присудила Велика Вчена Рада університету. Саме завдяки зусиллям Лідії Володимирівни та викладачів кафедри в Україні відкрито нову спеціальність «Медіа-комунікації», сайт кафедри став найкращим в університеті, золоту медаль і диплом за І місце в номінації «Кращий інноваційний проект з розвитку освіти» Міжнародного економічного форуму з інновацій та інвестицій отримав проект «Інтернет-портал «ВідеоУніверTV», розроблений ХНУ, а харків’яни мають змогу дивитися телепередачу «Діалоги».

— Лідія Володимирівна — дивовижна людина! — розповідає Дмитро ПЕТРЕНКО, фахівець з візуальних досліджень, кандидат філософських наук, доцент, один з засновників кафедри медіа-комунікацій. — Вона займається активною науковою діяльністю — пише статті, бере участь у міжнародних конференціях, присвячених проблемам сучасної медіа-теорії, є медіа-практиком — уже декілька років поспіль веде програми на харківському ТБ — і в той же час вона є талановитим адміністратором.
Лідія Володимирівна детально занурюється до усіх аспектів діяльності кафедри: від відповідності програм учбових курсів європейським стандартам медіа-освіти до організації навчального процесу, проведення майстер-класів, роботи з базами практик. Велику увагу вона приділяє інноваційним стратегіям освіти. Так, однією з найважливіших ліній роботи кафедри є інтернет-комунікації.

Наступного року Лідія Володимирівна планує запустити програму дистанційного навчання за спеціальністю «Медіа-комунікації». Через це за останні півроку усі курси магістерської програми переведено у мультимедійний формат, а більшість викладачів пройшли стажування по освітнім моделям в мережі Інтернет. Лідія Володимирівна — Homo universalis, «людина універсальна», яка поєднує у собі різні таланти і є однаково успішною в різних сферах діяльності: талановитий вчений, яскравий педагог, успішна телеведуча… Такі люди були хіба що в епоху Відродження!
Судячи з того, що я дізналася про кафедру медіа-комункацій, не так давно народжене «університетське медіа-дитя» веде свідомий, дорослий спосіб життя, спрямований на інноваційні моделі науки і освіти. А це не може не радувати!


А. КАЛІНІНА.