Субота, серпня 15, 2020

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

У руслі Стратегії розвитку Університету на 2019-2025 рр.

«Випускники – конкретний результат діяльності університету» –
проф. С. І. ПОСОХОВ, керівник проекту ««Випускник Каразінського»

ВІД РЕДАКЦІЇ. ВІДКРИВАЄМО НОВУ РУБРИКУ. У руслі Стратегії розвитку університету 2019-2025 рр.  та відповідно до «Кодексу цінностей» в Альма-матер діє проект 2.2. «Випускник Каразінського», що  є складовою напряму «Освітня діяльність у 2025 році» (загальне керівництво і контроль здійснює проректор А. В. Пантелеймонов). Варто зазначити, що  усі проекти Стратегії розподілені між п’ятьма напрямками. Під час засідання Ради стратегічного розвитку кожен із керівників проектів презентував свій проект і була можливість узгодити позиції. Так, проект «Випускник Каразінського» пов’язаний фактично з усіма іншими в межах другого напряму «Освітня діяльність». Керує проектом – проф. С. І. ПОСОХОВ. Редакція газети «Харківський університет» відкриває нову рубрику «У руслі стратегії розвитку університету 2019-2025 рр.», і першим нашим доробком стане даний номер видання, присвячений 215-річчю заснування  Каразінського університету, в якому розповідь кожного із 21 факультетів про своїх вихованців. А про напрям роботи проекту 2.2 «Випускник Каразінського» розповідає проф. С. І. ПОСОХОВ.


Сергію Івановичу, розкажіть про проект «Випускник Каразінського»?

Цей проект передбачає реалізацію низки завдань. Передусім, йдеться про розробку моделі загальних вимог до університетського випускника з органічним поєднанням професійних, соціальних, підприємницьких, мовних та комп’ютерних компетентностей. Але не тільки. Завдання полягає також в тому, щоби створити ефективну систему зворотного зв'язку з випускниками, проаналізувати траєкторії професійної реалізації випускників, запропонувати певні рекомендації щодо коригування навчальних планів відповідно до запитів ринку праці. Можна ще називати важливі і досить складні завдання. Вважаю, що ми з ними впораємося. Адже до складу групи, яка опікується цим проектом, входять креативні і досвідчені фахівці. Зокрема, назву членів цієї групи: Л.О. Іваненко (заступник керівника), Є.Ю. Захарченко (секретар), А.В. Квітка, О.І. Кізілов, І.І. Кузіна, С.Д. Литовченко, С.С. Махновський, І.О. Солдатенко. Всі разом ми розробляли змістовну частину проекту.


– Чи були здійснені конкретні заходи у ході втілення проекту  "Випускник"?

– Так, на сьогодні вже здійснено чимало. Розроблено проект моделі загальних вимог до університетського випускника. Цей текст пройшов попередню експертизу у навчальній частині, він був розісланий для ознайомлення на факультети. Зараз відбувається його доопрацювання з урахуванням зауважень з боку факультетів (відповідальна Л.О. Іваненко). Здійснювався аналіз досвіду взаємодії з випускниками. І.О. Солдатенко були підготовлені «Рекомендації для вдосконалення роботи з випускниками». Були створені аналітичні групи на факультетах з метою аналізу стану та перспектив працевлаштування випускників, також було проведено робочу нараду, на якій обговорили мету та завдання їхньої діяльності (відповідальний А.В. Квітка). В червні 2019 р. О.І. Кізіловим було здійснено соціологічне опитування випускників-бакалаврів, планується таке  ж опитування магістрів. На сьогодні вже здійснено попередній аналіз зібраних даних. У травні на факультети було надіслано розпорядження, щодо формування списку "ТОП-100 кращих випускників Каразінського університету" та репрезентації інформації про випускників на веб-ресурсах університету. На сьогодні більшість факультетів вже це зробили, але така робота ще продовжується (відповідальна І.І. Кузіна).


Прокоментуйте з власного бачення, чи важливо закладу мати зв'язок зі своїми випускниками і навпаки? Може, певні приклади доречні...

Звичайно, це дуже важливо. Адже саме випускники є конкретним результатом роботи університету. Які випускники, такий і університет. На щастя, ми маємо багато гідних випускників. Зв’язок із випускниками надає можливість здійснити «гамбурзький рахунок», тобто об’єктивно оцінити стан справ в університеті, адже зазвичай думка випускника є неупередженою. До того ж є чимало випускників, які готові і надалі співпрацювати зі своєю альма-матер, які щиро надають свою допомогу. В цьому плані я маю й власний досвід. Зокрема, для факультету та й університету чимало зробив випускник історичного факультету В.В. Петровський. Всі ми знаємо, як сьогодні допомагають випускники фізико-технічного факультету наповнювати коштами спеціально створений для цього фонд факультету. До речі, в проекті 2.2 є й таке завдання – «Правова та організаційна підтримка дотаційних фондів, заснованих випускниками, які готові допомагати факультетам».


– Якими особисто Ви випускниками Каразінського пишаєтесь?

– Багатьма. За підрахунками, які є в нашому розпорядженні, Харківський університет за роки його існування закінчили понад 150 тисяч осіб. Як відомо, перший випуск студентів Імператорського Харківського університету відбувся ще у 1808 році. То я готовий розпочати з Миколи Івановича Костомарова, який закінчив історико-філологічний факультет у 1837 р. і якого називають першим професійним істориком України. Серед вихованців університету –більше десяти Героїв Праці та Героїв Соціалістичної Праці, два Герої України, два лауреати Нобелівської премії, 12 лауреатів Ленінської премії, понад 100 випускників університету були удостоєні Державних премій України, а деякі з них – двічі (С. Я. Брауде, О. О. Галкін, І. І. Залюбовський, А. М. Косевич та ін.). Академік В. Г. Бар’яхтар – видатний фізик-теоретик нашого часу, тричі отримував цю почесну відзнаку. Кожен шостий член Національної академії наук України – випускник Каразінського. На честь випускників і вихованців університету названі десятки наукових формул, рослин і тварин, об’єктів на Землі і в космосі, мінералів, наукових приладів, освітніх і наукових закладів, премій і стипендій. Втім, звичайно, мені ближче ті випускники, з якими я спілкувався безпосередньо, з ким працював. Зокрема, під моїм керівництвом захистили кандидатські дисертації десять випускників історичного факультету. Пишаюся ними. Вважаю подарунком долі спілкування з такими випускниками факультету як Валентина Іларіонівна та Катерина Вікторівна Астахови, Афанасій Федорович Луньов, Руслан Якович Пиріг, Віталій Григорович Сарбей та ін.


Ваші пропозиції, ідеї для того, щоби зв'язок з випускниками був успішним?

Насправді, ці пропозиції записані в «Кодексі цінностей Каразінського університету». Слід дотримуватися цих принципів, от і все. Ясна річ, що формування корпоративної свідомості неможливе, якщо слова і справи не відповідають одне одному. Тобто треба дбати про якість освіти, розуміючи під цим не стільки набуті знання, скільки розвиток особистості; слід не забувати, що будь-які технології не замінять особистого спілкування;  слід завжди пам’ятати, що ми відповідаємо як за спадок, що отримали від наших вчителів, так і за майбутнє, яке не примусить нас довго чекати.

Що ще передбачаєте до 2025-го року реалізувати у цьому руслі? Кінцева мета? Мрії? Задуми?

Про це можна легко дізнатися. Достатньо ознайомитися з проектом, який, разом з іншими, є на сайті університету. Попереду цікава і досить складна робота. Йдеться про імплементацію визначених компетенцій до документів, що регулюють навчальний процес в Університеті, створення системи діагностики результатів навчання, повноцінне функціонування бази даних випускників та аналіз траєкторій кар’єрного успіху, запуск систематичної інформаційної он-лайн розсилки для випускників та всіх зацікавлених, підписання договорів про співпрацю з роботодавцями у перспективних сферах ринку праці, залучення успішних випускників до навчального процесу (курс «Чинники успішного працевлаштування»), тощо. Слід зробити так, щоби випускник і після закінчення університету повертався сюди як додому, відчував постійний зв’язок зі своєю Альма-матер.

Ліна ТИМАРСЬКА.