П'ятниця, квітня 19, 2024

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

Слідами наших виступів

2 840 морських миль – позаду. Наука – попереду!

ВІД РЕДАКЦІЇ. Урочисто зустріли в Каразінському екіпаж вітрильної яхти «Нептун», про літній похід якої ми вам розповідали в попередніх номерах.  Позаду – 2 840 морських миль, подоланих харківською яхтою «Нептун», яка у червні відправилася з науково-культурною місією за маршрутом Харків-Херсон-Стамбул-Хайфа-Херсон через Чорне, Мармурове, Егейське, Середземне моря та протоки Босфор і Дарданелли… А попереду, як ми вам і обіцяли, інтерв’ю із керівником наукової складової експедиції доцентом кафедри зоології та екології тварин А. Ю. УТЄВСЬКИМ. Науковці отримали матеріали, що стосуються екологічно-біологічного моніторингу стану природного навколишнього середовища в акваторіях Чорного та Середземного морів. Їх здобуто за науковою програмою, розробленою спільно з кафедрою зоології та екології тварин біологічного факультету Каразінського університету. Під час експедиції отримані зразки проб морської води та представники іхтіофауни та паразити риб, проведені наукові спостереження кліматичних змін Чорноморсько-Середземноморського регіону. Подія значна для України: оскільки рівень морських досліджень у державі невисокий. Це унікальний досвід взаємодії наукової установи та професійних яхтсменів, що може покласти початок розвитку нового дослідницького напрямку та різноманіття навчального процесу студентів.

– Поїздка мала два компоненти – морський і наземний. Остання частина супроводжувалася різними культурними акціями і в нас, і в Ізраїлі. За підтримкою міністерств держави Ізраїль і Посольства України туди доставили природознавчу фотовиставку про Антарктику. Ізраїль країна спекотна, тож, місцеві мали змогу подивитися на екзотику. Спочатку виставка була у місті Хайфа, тому що це крупний порт і до того, там чимало організацій, що мають відношення до моря. Це і великий Інститут океанографії, і серйозний океанографічний підрозділ в Хайфського університету, і знаменитий Ізраїльський політехнічний інститут. А ще чимало наших колишніх співвітчизників, яким також було цікаво все це побачити. Згодом виставка переїхала до Тель-Авіву, в Культурний центр при Посольстві України, – розповів про культурну складову експедиції Андрій Юрійович.

Щодо так званого «морського» компоненту подорожі, то також отримано гарні результати.

Доцент А. Ю. УТЄВСЬКИЙ: «Коли виникла ідея наукового співробітництва з яхт-клубами, то нас зацікавив  маршрут, адже з того району океану не маємо біологічних зразків. Наша група спеціалізувалася на Арктиці та Антарктиці, прісних водоймах, багато працювали у Середній Азії, на Дальньому Сході... А ось Середземномор’я – тільки-но пізнаємо. Хочу підтвердити, що задум цілком реалізувався: отримали різноманітні біологічні зразки, зловили рибу, яку сфотографували, записали координати, а ще – зібрали зовнішніх паразитів з поверхонь тіл морських істот. Крім того, учасники морської частини експедиції зібрали проби води океану, що допоможе актуалізувати проблему забруднення водного простору. А на зворотному шляху – воду збирали з Чорного моря. Будемо досліджувати і проби води, і колекції, які пощастило отримати. Дивлячись, що там, – вирішуватимемо щодо подальших дій. Однак, вже дізналися про деякі зоологічні зразки, існування яких у Середземному морі потребує детального вивчення.

Це була перша спроба співробітництва наукової організації та приватних судновласників для Каразінського університету. За кордоном досить розвинута подібна співпраця з малим флотом, адже яхта, на відміну від великих експедиційних суден, є більш мобільною та простішою в управлінні. Було б цікаво продовжити цю практику. Виникає чимало ідей, які можна застосувати і в навчальному процесі. Наприклад, влаштувати студентську практику на яхтах, хоча б у місцевих водоймах: на воді, під парусом, розібралися б у навігації, збирали б матеріали…»

Розмовляла Т. СТЕПОВА.