Четвер, березня 28, 2024

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

Аналіз зимових жнив

Сесія… Аналіз…

Третьокурсниця факультету міжнародних економічних відносин та туристичного бізнесу Анна ГАРУС навчається тільки «на відмінно» та є активним діячем університетської спільноти:

- Маю опубліковану наукову статтю «Застосування теорії «полюсів зростання» до економічного розвитку України в електронному науковому фаховому виданні «Ефективна економіка»; була доповідачем на Третій регіональній студентській дослідницькій конференції «Іноземні мови у світовому економічному та правовому просторі», Всеукраїнській науково-практичній конференції «Міжнародний бізнес як фактор розвитку», представляла кафедру міжнародних економічних відносин на Міжнародній науково-практичній конференції «Мега-тренди світового розвитку та економічні перспективи України» у Києві. Працюю заступником голови СНТ факультету, головою Англійського дискусійного клубу «Future Foundation, стала топ-спікером молодіжних теледебатів на міжнародному форумі «Лідер 21 століття» у Мінську.

Можна довго перераховувати досягнення Анни…

- Для мене велика честь представляти не тільки рідний університет, але й Україну на міжнародних програмах. Кожен раз беручи цю відповідальність, я викладаюся на повну і саме це мій інструмент професійного та особистісного зростання. Я ставлю для себе важко досяжні завдання і долаю їх.  Коли бачу високі результати, я прагну донести ефективність свого підходу іншим студентам, тому організовую заходи на факультеті та ділюся своїм досвідом, який може допомогти комусь реалізувати свої мрії. Не бачу сенсу в успіху без поділу його з оточуючими.

- Як вдається все встигати?

- А хто сказав, що я встигаю? Та я нічого не встигаю, як мені здається. Все моє  життя - це  низка напружених моментів. Я постійно повторюю собі фразу: «Хто спить, той бачить тільки сни». Іноді доводиться чимось жертвувати. Президентська стипендія для мене засвідчує, що університет цінує людей, які прагнуть розвитку, це висока нагорода для мене. Нагородження мотивує на подальші успіхи.

 

 

ВІД РЕДАКЦІЇ.  В останні дні старого року ми давали інтерв'ю-аналіз підготовки студентів Каразінського до зимових жнив. Нині повертаємося до наших знайомих, щоб розповісти, як же ми впоралися із сесійними випробуваннями.

Іспит по-традиційному

Доц. М. В. САЛТАНОВ  викладав «Філософію права» для магістрантів юридичного факультету:

- Іспит з цієї дисципліни пройшов у юристів традиційно. Студентів більше хвилювали нові зміни щодо нарахування стипендій: вони були у розпачі і не знали, на який мінімум можна розраховувати. Звичайно, студенти отримали різні бали, деякі з них - впорались напрочуд добре. У чотирьох  групах (ЮПМ-51, ЮПМ-52 та ЮПМ-53) близько 20-25 % студентів склали іспит на «відмінно», 40 % - «добре», а всі інші - «задовільно». У складі трьох груп - 50 студентів.

У групі ЮПМ-51 найбільш вдалі результати показала Каріна СТОЙКА, Ілона БАБКІНА, Олена МАЛІЙ. У другій групі найбільше вирізнилися такі студенти як Олександр КАЛЕНІК, староста групи Дар’я ГОРБАТОВА. Без відмінників не залишилася й група ЮПМ-53. Так, Єлизавета ТЕЛЕШОВА, Ельвіра ІСАЄВА та деякі інші студенти  продемонстрували свої знання на «відмінно».

Крім цих трьох груп у магістратурі юридичного факультету була представлена й четверта група з новаційною спеціалізацією «Альтернативне вирішення спорів». Оскільки відбір на цю спеціальність відбувався за найвищими рейтингами, то троє з п'яти студентів склали іспит на «відмінно», особливо слід виокремити Станіслава ПЕВКО та Олександра ЛАВРУЩЕНКО.

-  Хто із студентів добре працював протягом семестру?

- Так, ось Каріна СТОЙКА. Студентка має аналітичний склад розуму, упродовж семестру гарно працювала з текстами, які я надавав для обговорення конкретної проблеми, наприклад, про співвідношення моралі і права або щодо проблеми примирення між злочинцем і жертвою… Каріна висувала правильні аргументи на користь тої чи іншої проблеми, вдало висловлювала і обґрунтовувала свою точку зору. Взагалі група ЮПМ-51 була найбільш активною у плані обговорення тих чи інших текстів: студенти «боролися» за можливість дати відповідь на семінарах. Також добре працював Олександр КАЛЕНІК та Єлизавета ТЕЛЕШОВА.

«Тож незважаючи на все, мої очікування справдилися», - зазначив Микола В’ячеславович.

 

Економічний факультет

Доц. М. С. РАХМАН, куратор груп ЕВ-41 та ЕВ-42: «Студенти склали іспити успішно. У результаті шестеро відмінників: Марія Костюк, Анна Осадча, Юлія Бойко, Олег Фомін, Олександра Красовська, Василіса Онищенко. Всі, звичайно, не можуть бути відмінниками. У нас навчаються три іноземці,  які мають проблеми із розумінням мови та з відвідуваннями. Проте відрахованих цього семестру немає».

Доц.  Д. В. МАНГУШЕВ, заступник декана з виховної роботи: «За результатами сесії з економічного факультету відраховано 16 студентів. Оскільки у нас чималий факультет, то це не такий вже й  високий показник. Цей навчальний семестр був трохи коротшим, ніж зазвичай. Серед студентів основною проблемою залишається матеріальна незабезпеченість. Через що вони змушені працювати, тож викладачі ставляться до цього з розумінням. Більшість питань вирішується дистанційно, частина студентів переходить на індивідуальний план, інші намагаються підлаштувати графік роботи під навчання. До того ж ми працюємо у дві зміни, тому й додаткові заняття та консультації іноді відбуваються в суботу чи неділю. Я викладаю такі предмети для старшокурсників: «Маркетинг послуг», «Міжнародний бізнес», «Інфраструктура ринку товарів та послуг». Студенти, як показали себе на перших курсах добре й надалі тримають відповідний рівень. Безумовно, що після змін у правилах призначення і виплати стипендій серед студентів виросте конкуренція. Викладачі вже зараз помітили, що студенти більш старанно готувалися до цієї сесії».

 

«Екологічна» сесія

Минулого семестру другокурсникам екологічного факультету, викладав «Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище» доц. Е. О. КОЧАНОВ, заступник декана з навчальної роботи.

- У групі ДЕ-21 навчається 16 студентів, а у другій - 15. Оскільки ця дисципліна, можна сказати, є комплексною, і забезпечує втілення практичної спрямованості знань фахівця «Еколога», тому більшу частину занять я намагався приділяти саме розвитку практичних навичок. У нас були три види контролю та екзаменаційний тест. У чому полягала практична складова? Студент самостійно обирає, наприклад, підприємство у своєму регіоні, описує його, визначає для нього гранично допустимі викиди, а потім вже у ролі начальника дозвільного відділу департаменту екології та природних ресурсів регіону (визначається за місцем розташування підприємства), видає собі дозвіл на викиди, виходячи із проведених розрахунків.

У групі ДЕ-22 іспит на «відмінно» склали двоє студентів: Аліна ТОЛСТОКОРА та Олександра ЦЮМАН. Результат «добре» отримали дев’ятеро студентів, серед них хочеться відмітити Дар’ю ТЮКОВУ та Георгія ПОЛЕТІКА. Решта студентів склали іспит на «задовільно».

Група ДЕ-21 трішки слабша за ДЕ-22, відповідно на «відмінно» склав іспит тільки Олександр КРАЙНЮКОВ, який показав високий рівень знань матеріалу, у визначенні розділу. З результатом «добре» склали іспит восьмеро студентів, всі інші - «задовільно».

Взагалі всі курси на факультеті йдуть за успішністю майже з однаковими результатами. Поки що за підрахунками зимової сесії другий курс трішки попереду. Їхня загальна успішність складає 74 %. Друге місце поділяють 3 та 6 курси, їх загальна успішність - 69%. У першого курсу трохи нижче - 67 %.

 


Стипендія мотивує!

Четвертокурсники факультету геології, географії, рекреації і туризму іспит з дисципліни «Суспільне географічне районування України» завершили успішно! Заступник декана з виховної роботи, координатор з міжнародної роботи, кандидат географічних наук, доцент Павло Анатолійович Вірченко повідомляє про те, що майже всі студенти виправдали його очікування. На його думку, нове положення щодо нарахування стипендій вмотивувало студентів на кращу підготовку. «Відмінно» за іспит отримало 11 студентів, на «чотири» склали іспит дев’ятеро майбутніх географів, оцінку «задовільно» побачили в залікових книжках шестеро студентів.

 


Фізико-енергетичний

К. т. н. І. В. ГАРЯЧЕВСЬКА, в. о. декана:

- Близько 2 % студентів відраховано - це ті, у кого більше, ніж два борги. Серед них є першокурсники, для яких перша сесія завжди є показовою, а також декілька студентів з 4 та 5 курсів, які почали працювати та не змогли поєднувати  роботу з навчанням, не оформили індивідуальний план. 10 % студентів очікують на перескладання, тобто в них ще є  шанс скласти всі дисципліни.

 

 

Факультет МЕВ і ТБ

Проф. В. І. СІДОРОВ декан факультету міжнародних економічних відносин та туристичного бізнесу:

- Сесія пройшла у штатному режимі. Успішність за результатами сесії склала 88%, відраховано 19 осіб, показники якості такі, як і зазвичай. Але бажано б кращі результати. Значної уваги зараз приділяємо новому порядку нарахування стипендій. За попередніми результатами вважаю, що рейтингова система може покращити всі показники щодо навчання, громадської роботи й наукової діяльності. У цілому результатами сесії задоволений.

 

Фізико-технічний

Проф. І. О. ГІРКА, декан фізико-технічного факультету:

- Нинішню  зимову сесію відрізняє та обставина, що за її наслідками студенти України отримуватимуть стипендію за новими правилами. Старі правила, напевно, не були бездоганними. Їх слід було поміняти. Зокрема, на мене справило враження питання, яке я почув цієї осені: чому студенти, які навчаються за контрактом, платять за навчання навіть за умови, що вони навчаються краще за тих своїх однокурсників, які при цьому отримують стипендію? Разом із тим, порядок (чи безлад), за яким було внесено зміни до порядку нарахування стипендій, викликав багато нарікань.

По-перше, нові правила стали відомі, коли сесія вже йшла повним ходом. Це не перший випадок у найновішій історії, коли міністерство освіти змінює правила гри вже під час самої гри.

По-друге, зміни більше торкнулись не стільки порядку нарахування (не настільки новий порядок спрямований на стимулювання якісного навчання), скільки скорочення обсягів фінансування стипендій. При цьому новий порядок нарахування є набагато складнішим за попередній, потребує набагато більше часу на підготовку документів.

Один із негативних наслідків цього скорочення ми на ФТФ розглядали на зборах викладачів. Він полягає в тому, що скорочення обсягів фінансування стипендій штовхнув низку викладачів на завищення оцінок у цю сесію. Тому розподіл стипендій по кафедрах нашого факультету цього семестру відрізнятиметься від того, яке було в тих самих групах на тих самих курсах в минулому (за новими правилами рейтинг успішності складається по всьому курсу і не враховує фахове спрямування, тобто наявність розподілу студентів по кафедрах). Це викликає додаткове загострення соціального напруження.

Крім того, скорочення обсягів фінансування стипендій може спричинити вимивання «середнього класу» - тих студентів, які б отримували стипендію за старими правилами, але тепер її не отримуватимуть. До мене вже звернулись студенти з питанням про відрахування за власним бажанням, бо позбавлення їх стипендії відбирає в них засоби до існування, вони змушені йти працювати, заробляти гроші на життя, а на ФТФ немає ані заочного, ані вечірнього відділення. Про подібні випадки я чув і від своїх колег-деканів.

Останніми роками після завершення чергової вступної кампанії керівництво міністерства відзначає невпинне падіння конкурсу на інженерні та природничі спеціальності та обіцяє розробити комплекс преференцій для студентів цих спеціальностей (напрямів підготовки). Нові правила зберегли підвищений рівень стипендій для студентів фізтеху, однак це навряд чи скомпенсує скорочення загальної кількості стипендіатів. Тому я розглядаю скорочення фінансування стипендій як чергову перепону на шляху залучення абітурієнтів до навчання за згаданими спеціальностями».

 

 

Об’єктивність та мобільність

Зимова сесія позаду для студентів групи КУ-41 та їхнього викладача Дмитра Олексійовича БУЛАВІНА, заступника декана з навчально-методичної роботи факультету комп’ютерних наук. Минула вона  без несподіванок. Як і очікувалося, 55% групи мають оцінки «відмінно» та «добре», 30% - «задовільно», а 15% пішли на перескладання і таки отримали «трійки». Такі результати вони отримали з дисципліни «Системи управління складними комп’ютерними мережами».

Нагадаємо, цей предмет, який викладає Дмитро Олексійович,  вкрай  значущий для майбутніх випускників факультету. Протягом року студенти КУ-41 дізнаються не лише про принципи функціонування та влаштування  комп’ютерних мереж, а і про особливості керування ними, способи усунення несправностей.  Як влаштована система управління, які протоколи використовують для ефективної передачі даних, які класичні стандарти організації та архітектура мереж, яким чином використовувати теорію прийняття рішень – про все це на лекціях та практичних заняттях. У межах дисципліни студенти виконують лабораторні роботи, тренуються на базі апаратури компанії Cisco. У теорії, і на практиці розглядають роботу маршрутизаторів та інших елементів комп’ютерних мереж. Минулого семестру дисципліна «Системи управління складними комп’ютерними мережами» викладалась для 21 студента. Кістяк найбільш зацікавлених складають Жанна Коломієць, Анна Муравська, Вадим Горбунов, брати Богдан і Тарас Синюки.

Дмитро Олексійович розповідає, що на четвертокурсників, які вивчатимуть цю дисципліну  наступного року, чекатиме вже осучаснений формат навчального процесу. З одного боку, він проходитиме класично (з лекціями, практичними), але ті студенти, які, наприклад, отримали право на індивідуальне відвідування, зможуть отримати необхідну інформацію дистанційно. До того ж, зміниться форма контролю знань.

«До часткового переходу дисципліни у дистанційний формат нас підштовхнули два фактори, - говорить доцент БУЛАВІН. - По перше, багато четвертокурсників уже знайшли роботу, через що не завжди у змозі відвідувати лекції.  По друге, стали більш жорсткими вимоги до балів, які ведуть до отримання стипендії. Студентові необхідно бути стовідсотково впевненим у об’єктивності викладача. Для перевірки робіт я використовував метод експертної оцінки, але, щоб максимально наблизити результат до незаангажованого ідеалу, вирішив зробити контрольні роботи тестовими. Під час практичних занять кожен студент буде вносити відповіді у комп’ютерну програму, яка автоматично підраховує результати та надає суму балів, яку потім заносить до відомості (яка буде доступною для перегляду студента). До того ж, більша частина матеріалів курсу буде переведена у електронний формат. Таким чином  розв’яжуться руки і у мене: під час лекцій я зможу давати більш цікавий матеріал, а студенти, на додачу, будуть звертатися до методичок, презентацій, тож зможуть отримати необхідну інформацію і у аудиторії, і дистанційно».

На думку Дмитра Олексійовича, перехід до електронного формату не замінює спілкування з викладачами, проте допомагає отримати необхідні знання навіть поза лекційними аудиторіями. А за допомогою автоматичної системи підрахунку балів підвищується об’єктивність оцінки, яку отримують студенти.

Матеріал підготували О. ЯКОВЧЕНКО, Т. ЄРОХІНА, Д. КАЛЬНІЦЬКА, К. БОНДАР, А. МАЙСЬКА.