Вівторок, березня 19, 2024

Я хочу Вам сказати

Планета 10685 «Kharkivuniver»

ВІД РЕДАКЦІЇ. У номері до 200-річчя газети ми вмістили під рубрикою «Хто нам давав інтерв’ю» фотографію Едварда БОУЕЛЛА, американського видатного астронома, відомого у світі спеціаліста з виявлення і вивчення астероїдів, який до 200-річного ювілею Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна назвав відкритий ним астероїд - малу планету - «Kharkivuniver». І вручив нашому ректору академіку В.С. БАКІРОВУ офіційне свідоцтво-сертифікат про назву. Наших читачів зацікавила ця подія і вони попросили розповісти про Планету 10685 «Kharkivuniver». Виконуємо замовлення. Тоді інтерв’ю у Едварда БОУЕЛЛА брав наш студкор Володимир НОСКОВ, нині кореспондент радіо «Свобода», випускник відділення журналістики Каразінського 2006 р.
Мала планета-астероїд, названа на честь Харківського університету належить до головного поясу астероїдів, який знаходиться між орбітами Марса та Юпітера. Він обертається навколо Сонця по відносно стабільній орбіті, тому є досить «мирним» об’єктом Сонячної системи і не загрожує нам, землянам, можливим зіткненням із нашою планетою. На нічному небі планета заявляється кожні півтора року у січні. Харківські астрономи знають, як її відшукати на небі і обчислити, щоб провести необхідні обчислення та дізнатися про неї більше.
Едвард відкрив понад 600 малих планет. Відкривав він їх не один, а з групою вчених, на рахунку яких уже тоді було понад 5000 відомих астероїдів. Відкриття малих планет можливе завдяки автоматичному телескопу. Багато астероїдів астронома носять назви видатних композиторів. Наприклад, австрійського композитора Шонберга. Чотири астероїди названі на честь гурту «Бітлз». Як сам Едвард відзначав, робота астронома не стільки романтична, як важка, копітка, витратна. Іноді на відкриття одного-двох астероїдів можна витратити всього одну ніч - адже за небом стежить група його дослідників…
Отож, якщо в зоряну зимову ніч ви піднімете голову і поглянете на небо, знайте: там летить і мала планета 10685 «Kharkivuniver»!!! І летітиме стільки, скільки існує Всесвіт. Бо УНІВЕРСИТЕТ - теж Всесвіт. ВСЕСВІТ ЗНАНЬ.
ВІД РЕДАКЦІЇ. Щоб Ви повторно не запитували, чому це американець раптом дарує до ювілею Каразінського малу планету, доповідаємо: Едвард «подарував» малу планету до 200-річчя нашої альма матер в подарунок своєму близькому і давньому другу - харківському вченому астроному, професору нашого університету Дмитру Федоровичу ЛУПІШКО. А ще ми Вам обіцяємо взяти інтерв’ю у нашого постійного читача і давнього друга редакції Д.Ф.Лупішка і повернути нас до подій того часу і сьогодення астрономів.

О.НЕРУХ.