Субота, вересня 23, 2017

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

Віч-на-віч з професією!


Практика - враження позитивні…

 

 

Кожного вересня четвертокурсники хімічного факультету йдуть на педагогічну практику до школи. Розповідаємо, як вона проходить.

Доц. С.М. КІЙКО, керівник практики на факультеті:

- Студент повинен провести максимальну кількість уроків самостійно за час практики, один з яких - заліковий. Провести виховний позакласний захід. Оформити психолого-педагогічну характеристику на окремого учня за особистими спостереженнями. Це три основних завдання, які повинен виконати наш студент-практикант. А часу  всього чотири тижні відводиться. Цього року взагалі хотіли скасувати практику, але не скасували, оскільки необхідна умова - отримати кваліфікацію «вчитель хімії».

- З якими проблемами зустрічається студент-практикант?

О. А. ЖУКОВА, керівник курсової практики:

- Перша проблема педагогічного характеру,  проблема адаптації в колектив педагогів. Друга проблема - адаптація до колективу дітей. Третя проблема - вміння розкритися, проявити себе, як педагог, показати те, чого тебе навчили.

Доц. С.М. КІЙКО, керівник практики на факультеті:

- Хімічний факультет ХНУ імені В.Н. Каразіна - це не Педагогічний Університет. Ми користуємося тим, що даємо добру базову підготовку з хімії, і, меншою мірою, даємо підготовку методичну. Чотири тижні на практику - це практично нічого. Тиждень ознайомчої практики і три тижні активної. Це перше. Друге - у нас сильно зрізані години, що приділяються педагогічним дисциплінам у порівнянні з педагогічним університетом. Це стосується в першу чергу психології та психологічної підготовки викладача. Наразі триває загальне скорочення годин. Педагогічні дисципліни теж в тій чи іншій мірі обмежуються за часом. Як правило, наші випускники, наші практиканти, проявляють себе добре як знавці хімії, а от проблеми, які виникають у них - це методичні та психологічні.  Велика проблема -  у нас повністю відсутнє викладання  риторики, не навчають правильно говорити.

- Тож наскільки наші студенти йдуть підготовленими на практику?

О.А. ЖУКОВА:

- Якщо виходити з тієї кількості годин з педагогіки, яка є,  нам їх катастрофічно не вистачає. В рамках лекційних та семінарських занять, ми, на жаль, можемо давати лише основи педагогічних знань.

Доц. С.М. КІЙКО:

- На хімічному факультеті, я буду говорити тільки про свій факультет, спостерігається хвилеподібна тенденція: через кожні три роки у нас то пік, то спад за рівнем підготовки. Все залежить від того, кого ми набираємо на перший курс, та як студенти потім ставляться до навчання. Отож і практиканти, які йдуть у школи, виконують завдання практики в силу своїх можливостей. Ну а загальна картина  - набір абітурієнтів щороку погіршується за рівнем підготовки. Загальноосвітній рівень різко впав. Культурний рівень взагалі впав до нуля. Викладачеві хімії слід бути освіченою людиною, бо під час уроків можуть виникати питання із суміжних дисциплін. Треба орієнтуватися хоча б в математиці, географії, фізиці, економіці, політиці тощо.

…Триває заліковий урок студента-практиканта четвертого курсу хімічного факультету Козлова Дмитра Олександровича  у НВК №45 «Академічна гімназія».  8-А клас.  Сьогодні Дмитро  вчитель хімії. Юнак ще зі школи захоплювався хімією, виборював призові місця в обласних етапах Всеукраїнських олімпіад з хімії, неодноразово був учасником та призером Турніру Юних Хіміків. Він ставав призером на Всеукраїнських олімпіадах з права, економіки, біології, фізики, географії, української мови, інформатики та досяг значних успіхів у їх вивченні, але як фах обрав саме хімію.

Урок починається із перевірки домашнього завдання . Учениця за власним бажанням вирішувала задачу із пройденого матеріалу біля дошки, а вчитель, студент-практикант, пройшов класом та перевірив наявність домашнього завдання в інших учнів. На дошці   тема уроку: «Відносна густина газів». Далі - пояснення нової теми, з наведенням прикладів із життя як-то: історія про дирижабль Гінденбург, найбільший дирижабль на той час, який був заповнений воднем, що призвело в подальшому, до його вибуху та жертв. … Діти уважно слухають, такі екскурси в історію мають значний вплив на аудиторію. Практикантові вдалося здобути, на мою думку, найголовніше - увагу аудиторії. Матеріал уроку було викладено послідовно, логічно та у прийнятному темпі.

Настала наступна фаза уроку - закріплення вивченого. Дмитро Олександрович викликав учнів до дошки за їх власним бажанням, а бажаючих, слід зауважити, було багато - дітей зацікавила нова тема та сам предмет. Разом з учнями розв’язував задачі, наштовхував на правильний хід мислення.

Ближче до кінця уроку увага основної маси учнів 8-А класу почала розсіюватися, але практикант підтримував дисципліну до кінця уроку. Урок був завершений оголошенням домашнього завдання.

Доц. В. І. РУБЦОВ:

- Урок побудований правильно, діти активно брали участь в уроці. Дисципліна у класі - нормальна. Матеріал побудований грамотно, приклади вдалі, мені сподобалося, що приклад з життя навів із  дирижаблем. Трішки практики і педагог дозріє повністю.

БАРАБАН  Оксана Володимирівна, вчитель хімії НВК №45 «Академічна гімназія»:

- Дуже добре Діма тримався. Він працював, пояснював, він голосно чітко говорив все, діти записували, писав всі формули на дошці, наголошував, що записати, що вивчити - ось це найголовніше, тому що діти маленькі. Діма чудово провів урок. На початку уроку у Діми діти тихіше сидять ніж у мене.

ДМИТРО:

- Враження від уроку позитивні. Більшість засвоїла матеріал. Другий такий урок провів би, напевно, ще краще!

Доц. В.І.РУБЦОВ:

- Я вже років п'ятнадцять, напевно, є куратором педагогічної практики. Дедалі важче стає її  вести, оскільки діти стають складнішими, але студенти виявляють інтерес однаково і знання шкільні - стійкі, як правило. А найголовніше, що ставлення до практики серйозне. Я думаю, що майже всі, хто пройшов педагогічну практику можуть спокійно працювати в школі успішно. Зовсім недаремно наші випускники в школах займають більшу частку, ніж випускники педагогічного університету.

О.В. БАРАБАН, вчитель хімії НВК №45 «Академічна гімназія»:

- Цього року мені дуже сподобалися всі практиканти. Уроки проводили теж дуже добре. Активні такі студенти, дуже багато уроків провели.  Працювати з ними одне задоволення.

Н.А. УШАКОВА, двічі Соросівський учитель, учитель-методист, учитель вищої категорії, заслужений учитель України:

- Теоретично, всі студенти, які проходили практику у моїх класах, були підготовлені дуже добре. При проведенні уроків з теоретичних та наукових питань помилок ніяких не було. З наукової точки зору всі уроки абсолютно якісно побудовані. Щодо педагогічного фаху - потрібно його у майбутньому набувати.  Хочу висловити подяку студентам-практикантам, які цього року допомагали у підготовці збірної команди учнів Харківської гімназії №55 до Турніру Юних Хіміків, а саме: Бондарєвій Дар’ї, Огер Ганні, Вощаному Богдану, Кирєєвій Валерії.

Анна ЩЕРБАК, наш спецкор.