П'ятниця, березня 29, 2024

Загальноуніверситетська
газета
№ 7 (4016)
вівторок 8 квітня
2014 р.

З 1 січня 1817 р. Харківський університет видавав "Харьковские известия", з 8 квітня 1927 р. - "Робітник освіти", з 15 грудня 1928 р. - "Іновець", з 1 січня 1930 р. - "За нові кадри", з 1 січня 1936 р. - "За більшовицькі кадри", з 1 січня 1947 р. - "Сталінські кадри", з 1 січня 1957 р. - "Харківський університет" (вперше номер з такою назвою з'явився 19 грудня 1945 р.).

Газета нагороджена Почесною грамотою Державного комітету у справах преси, телебачення та радіомовлення України.

Університетська наука

Університетська наука

Гендерні дослідження

 

Якою має бути сучасна жінка? А ідеальний чоловік? Як на сучасну молодь впливають процеси фемінізації? Сьогодення ставить такі питання перед суспільством. А відповіді на них шукають психологи Каразінського. Кафедра психологічного консультування і психотерапії працює над фундаментальним дослідженні за рахунок видатків загального фонду державного бюджету «Гендерний розвиток особистості сучасної молоді: особливості соціалізації та життєвих стратегій».

«Нашим фундаментальним завданням є побудова концептуальних моделей організації гендерного розвитку особистості. Також ми намагалися виявити вплив статеворольового простору у різних сферах життєдіяльності чоловіків і жінок: спів залежність та контрзалежність, порушення материнської сфери. В результаті виконання проекту передбачається створення програм нормативного гендерного розвитку особистості»,- розповідає відповідальний виконавець теми кандидат психологічних наук, доц.  Є. В. Фролова.

Керівником проекту  є завідувач кафедри, доктор психологічних наук,  проф. О.С.Кочарян. Його наукові розробки складають теоретичну основу теми. Звісно, до них додався аналіз інших сучасних досліджень. На кафедрі з радістю розповідають про авторську методику Олександра Суреновича, що має назву «Структурна статеворольова шкала». Її використовували у практичній частині дослідники кандидат психологічних наук доц. Терещенко Надія Миколаівна, аспіранти  та студенти. Навесні захистилися троє аспірантів, теми яких були пов’язані з дослідженням. Це Ярослава Ягнюк, Вероніка Літвінова та Ксенія Якименко.  «Шкала призначена для діагностики статево-рольових властивостей особистості. Перевага цієї методики у тому, що вона дозволяє визначити рівень вираженості маскулінності та фемінності, що дозволяє простежити їх зв’язок. Одне може посилювати інше, але це не дуже гарно. Вони мають бути незалежні. Буває, коли протиставлені: що більше чоловічого, то  менше жіночого. Такій людині буде важко. Наприклад, такий чоловік буде самостверджуватись за рахунок знецінення жіночого чи приниження жінки», - пояснює Євгенія Валеріівна Фролова.

У роботі дослідники застосовували методи психологічної діагностики гендерної ідентичності, математико-статистичні та соціологічні методи (наприклад, інтерв’ю), методи психологічної корекції та психотерапії. Тобто дослідники проводили анкетування, просили намалювати ідеальну дівчину та застосовували багато інших методик. Одна зі студенток психологічного факультету, четвертокурсниця Тетяна Колпак, працюючи над дипломною роботою, проводила ці дослідження.  «Я помітила, що змінюється співвідношення чоловічого та жіночого. У дівчаток цінуються чоловічі якості . Минулого року я проводила в школі дослідження серед учнів 9-10 класів. Завданням було описати ідеальну дівчинку. Не зважаючи на те, що вона у багатьох мала жіночі якості, до неї було негативне ставлення. Я проводила дослідження тільки на дівчатах, але хлопці, які були в цьому класі, теж хотіли б взяти участь, кажуть, що їм не подобається, що дівчинка - сильна фігура. Те, що було раніше, уявлення про жіночність  як про щось крихке та гарне, ніжне, тепер змінюється. Ми це бачимо в дослідженнях. Жінка має бути професіоналом та гарною матір’ю одночасно, хоча ці ролі часто конфліктують. Змінюються не тільки вимоги суспільства до жінки,  змінюється її сприйняття себе. Не кожна може себе комфортно почувати у своїй жіночності, багато жінок починають прагнути до чоловічого. Змін ролі жінки несе за собою зміну ролі чоловіка, адже жінки забирають у них роль сили. Заради кого їм бути сильними?» - ділиться своїми висновками дівчина.

Серед запланованих результатів розроблення програми статеворольового тренінгу для студентської молоді, яка має проблеми в прийнятті гендерної ролі, задоволенності зовнішністю, спілкуванні з протилежною статтю, невизначенності життєвої позиції.

 

С.ШКУРАЙ.